PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El Govern impulsa la creació de patis i camins escolars més verds i segurs

El pla de sostenibilitat vol generar consciència ciutadana per al canvi

Per El Periòdic

Un instant de la celebració del ‘Clean Up Day’.
Un instant de la celebració del ‘Clean Up Day’. | ANA / SFGA CESTEVE

La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Silvia Calvó, i la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Estar Vilarrubla, van presentar dijous la nova Estratègia Andorrana d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat, Aprèn pel futur, que el Govern va aprovar aquest dimecres. El text està elaborat de forma participativa amb els sectors, els agents implicats i els joves, i s’alinea amb els objectius internacionals, pirinencs i nacionals.

La primera estratègia ambiental del país té com finalitat que la ciutadania prengui consciència del potencial que té per generar canvis. Al seu torn, Calvó va apuntar que «cada vegada resulta més evident que la implementació d’educació, formació, sensibilització del públic, accés públic a la informació, participació pública i cooperació internacional són fonamentals per resoldre els reptes que presenta el canvi climàtic». Per la seva banda, Vilarrubla va emfasitzar que «l’educació i capacitació dels infants i joves, i com a conseqüència, també de la població en general per emprendre una acció responsable permet avançar cap al desenvolupament sostenible».

L’estratègia representa el pas essencial d’Andorra per a la realització d’un pla d’educació global pel desenvolupament sostenible que cerca definir temes estratègics, àmbits i instruments de treball entorn de l’educació ambiental per a la sostenibilitat. Es tracta de concretar un projecte d’acció que tingui en compte les realitats i necessitats del territori. Una estratègia d’acció viva i adaptable al transcurs del temps que permeti donar resposta a les demandes de diferents sectors de la població i posar en valor la professionalització i la tasca de l’educació ambiental per a reconèixer el patrimoni.

Així, i entrant al detall del document, aquest es divideix principalment en nou accions concretes que s’han d’implementar en la seva globalitat en l’horitzó 2030. Tal com va destacar Calvó, totes les accions s’iniciaran a curt termini, com a mínim, entre el 2022 i el 2024.
En concret, i pel que fa a les dues primeres accions, Calvó i Vilarrubla van explicar que es començaran implementant aquest mateix any. La primera té com a objectiu transformar els patis en espais educatius més naturals, que ensenyin i que ajudin en el creixement dels infants i joves. Així, els nous espais seran accessibles i inclusius i afavoriran les relacions igualitàries en qüestió de gènere, orígens culturals, capacitats i edats. En matèria de canvi climàtic, els patis actuaran també com a mitigadors d’aquest.

Pel que fa a la segona acció, aquesta planteja recuperar els camins propers de l’entorn de les escoles, d’acord amb els criteris pedagògics com una oportunitat de coeducació, convivència, descoberta, creativitat i d’activitat física. Amb això, l’entorn educatiu incorpora la perspectiva de la sostenibilitat i de la coeducació.

‘Clean up day’ amb 1.300 alumnes

Paral·lelament, les ministres van anunciar l’aprovació de l’estratègia durant la ja tradicional activitat de recollida de residus i neteja d’espais naturals, Clean Up Day, que precisament va en sintonia amb els elements introduïts als plans de conscienciació als més joves sobre la sostenibilitat. En l’edició d’enguany hi van prendre part un total de 1.386 alumnes de 14 centres escolars i, per això, les ministres es van desplaçar fins a l’Escola Francesa de Santa Coloma per col·laborar en l’activitat.

La iniciativa que es desenvolupa al país s’emmarca dins de la campanya europea Let’s clean up Europe! i aprofitant que durant el mes de setembre es celebra el Dia mundial de la neteja, la jornada té l’objectiu de conscienciar sobre la quantitat de residus que es llencen de forma incontrolada a la natura. A més de les ministres, també van acompanyar als alumnes el conseller de comú d’Andorra la Vella Gerard Menardia i la responsable de RSE d’Andorra Telecom, Inés Martí.

A més dels alumnes de l’Escola Francesa de Santa Coloma, també van dur a terme accions de neteja els estudiants de l’Escola Francesa de la Massana; l’Àgora International; l’Eampe la Massana; l’EASE Ordino; l’Eampe Pas de la Casa; l’Escola francesa Pas de la Casa; el Col·legi Maria Janer; el Col·legi Sant Ermengol; l’Eampe Canillo; la Sagrada Família; l’Eampe Escaldes-Engordany; el Col·legi Maria Moliner (Primària) i el British College. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT