PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El personal d’Immigració es troba «desbordat» per l’allau de sol·licituds

Els treballadors assenyalen que no recorden un mes de juliol amb tantes hores extra de feina com aquest

Per Àlex Pont

L’entrada de les dependències del Servei d’Immigració, ahir.
L’entrada de les dependències del Servei d’Immigració, ahir. | À.PONT

El Servei d’Immigració fa dies que es troba amb una afluència de sol·licitants que se situa fora de la normalitat tenint en compte que encara no s’ha iniciat la temporada d’hivern i, per tant, el gruix de treballadors temporals encara no ha arribat al país. En aquest sentit, el personal administratiu es troba «desbordat» per l’allau de demandants, segons van afirmar fonts del Departament de Treball. Si bé els horaris continuen amb la seva normalitat (des de les 08.00 hores fins a les 13.00), el personal no arriba a ocupar totes les taules d’atenció al client de què disposa la sala, les quals ni tan sols arriben a la desena de localitats, mentre que els usuaris superen la cinquantena de persones en el torn d’espera.

De la mateixa manera, els serveis de tràmits que s’ofereixen en l’edifici de l’Obac, de moment no contemplen el sistema de cita prèvia per regular l’afluència de gent tal com ho fa la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), malgrat que això sigui una de les principals demandes dels usuaris que assisteixen a Immigració. Seguint aquest mateix punt dels procediments d’atenció als demandants, alguns d’ells van declarar que si s’establissin franges horàries per a cada tipus de tràmit i es millorés l’organització, el ritme de les cues avançaria més àgilment i es reduiria la sensació d’estrès que provoquen les acumulacions de gent al personal.

Pel que fa als testimonis presents a la cua d’espera, la Laura Ferreira, treballadora d’una empresa turística d’El Tarter, va afirmar que va arribar a fer fins a cinc hores d’espera al llarg d’un matí. «Em vaig proposar arribar aviat, perquè hi ha una bona estona des d’on visc fins a Escaldes-Engordany; no obstant això, em vaig estar des de les 09.00 hores fins a les 14.00 i encara he de tornar a fer un segon tràmit», va explicar. A banda, Diego García, mecànic provinent d’Espanya, va denunciar que, després de tres hores d’espera «vaig haver de marxar per un tràmit que, com a molt, dura al voltant de 10 minuts».

Segons les fonts consultades, l’oficina d’Immigració «es queda curta per a absorbir la demanda que tenim». I és que els treballadors «no ens expliquem per què estem treballant a un ritme que no és normal». Tot i això, la plantilla no creu que caldria una ampliació de personal en gran manera, malgrat que la major part dels testimonis que acudeixen a realitzar tràmits van opinar que «un servei tan essencial com aquest requereix més recursos humans». En aquest sentit, moltes persones que acudeixen a Immigració reben un permís especial de les empreses en què treballen per acudir a les dependències de l’Obac en horari laboral, però molts d’ells han de tornar a repetir el procés més d’un dia pels llargs temps de demora.

Amb relació a les jornades laborals del personal administratiu durant l’etapa d’estiu, «no va haver-hi cap dia que no treballéssim entre 10 i 11 hores, especialment durant el mes de juliol que va ser horrible per a nosaltres», segons afirmen fonts d’Immigració. Si bé la jornada intensiva estableix que els empleats han de finalitzar la jornada a les 15.00 hores, afirmen que «molts dies vam sortir de les oficines més tard de les 17.00 hores», encara que el temps extra de treball està correctament retribuït per part de l’administració. Amb relació al mes d’agost, aquest es va gestionar d’una manera més «calmada» i que es correspon amb l’afluència «normal» de cada any, però «de cop i volta, hem arribat al setembre amb un nombre ingent de sol·licituds».

D’altra banda, la resposta del Ministeri d’Interior envers aquesta problemàtica és que el termini per presentar papers per a la quota d’estiu (que s’allarga fins a finals d’octubre) era el 15 de setembre, per la qual cosa ha fet que s’hagin acumulat les persones que ho presentaven a darrera hora amb els que havien de fer la renovació o l’alta de la quota general. De la mateixa manera, van afirmar que «la situació ja s’hauria de normalitzar en un període curt de temps, en espera del proper pic de sol·licitants previst per quan s’obri de nou la quota d’hivern». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT