PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«Busquem dinamitzar el país, però ens han donat una negativa constant»

Entrevista als cofundadors de Five Media Clan: Roger Espuga, Dani Lorenzo i Sergi Martí

Per Lídia López

Lorenzo, Martí i Espuga, seguint una competició en la qual participa el seu equip.
Lorenzo, Martí i Espuga, seguint una competició en la qual participa el seu equip. | Five Media Clan

Five Media Clan és un club d’eSports, entreteniment i lifestyle que va néixer l’any 2021 de la mà de tres joves andorrans: Roger Espuga, Dani Lorenzo i Sergi Martí. Amb quasi dos anys de trajectòria, el club mou una massa social pròxima als 20 milions de seguidors gràcies a les diferents personalitats de l’entreteniment digital que s’han associat amb l’equip, a banda del seu paper en la competició dels esports electrònics. Però, tot i la bona progressió de la companyia, senten que a Andorra, ni les institucions públiques ni les empreses privades acaben d’entendre el valor del seu club ni dels àmbits en el qual es desenvolupa.

–Aquesta setmana s’ha formalitzat un conveni de col·laboració entre el Govern i l’ACA per consolidar la seva secció d’eSports. Què els sembla aquesta notícia?
Sergi Martí –Tot el suport que sigui promogut en l’àmbit dels eSports és benvingut i nosaltres congratulem a l’ACA per haver-ho aconseguit. És veritat que nosaltres portem ja dos anys sense parar, i per això diria, amb tota la humilitat, que som el referent en eSports en territori andorrà. Movem una massa global, amb tots els nostres creadors de continguts, d’uns 20 milions de persones. I és veritat que amb nosaltres ha mancat una manca de comunicació i suport per part de totes les institucions públiques, perquè nosaltres hem intentat establir contacte de manera assídua i mai s’ha pogut arribar a un acord. No sé si hi influeix la diferència generacional o el que sigui, però clar, nosaltres entenem que el Govern està aportant tots els estris per regular i perquè Andorra sigui un país pioner i punter en l’àmbit dels esports digitals, per exemple amb el Pla estratègic, però des del nostre club no hem rebut cap feedback. Així que és veritat que no ens deixa de sorprendre. 

–Des que van fundar l’equip, han rebut alguna col·laboració d’aquestes característiques i dimensions?
S.M.–Nosaltres, amb Andorra Business, hem treballat de manera molt puntual. Però pel que fa a imports econòmics, és irrisori comparat amb aquests 20.000 euros. Entenem que som gent jove, que hem començat des de zero, i que no teníem cap recurs econòmic ni un backup com poden tenir altres empreses privades o institucions. I és veritat, tanmateix, que ens havien dit que no es donaven subvencions ni suport a empreses privades relacionades amb aquest àmbit. En qualsevol cas, volem deixar clar que estem contents perquè tot suma i ens congratula que hagin apostat per l’ACA. Però sí que és cert que ens sorprèn perquè en diverses ocasions se’ns ha dit que no, quan pensem que el nostre projecte també és un projecte de país.
 
Roger Espuga –Per fer un similar, l’FC Andorra competeix en una divisió espanyola i sí que ha rebut suport. En el nostre cas, és a Espanya on tenim més impacte i on competim també, i és gràcies a això que hem aconseguit el patrocini de JBL així com altres col·laboracions, siguin puntuals o a més llarg termini. En el cas del Principat, per exemple, fa uns mesos vam organitzar un esdeveniment presencial pel qual sí que vam rebre el suport del Comú d’Andorra la Vella, al qual li estem molt agraïts. Al final, som gent d’aquí, andorrans, i comptem a l’equip amb alguns dels perfils més forts que hi ha al país. Per tant, nosaltres també busquem dinamitzar el país i fer créixer la seva exposició a fora. És en aquest sentit que ens hem ofert i hem fet propostes diverses vegades a les institucions públiques, però ens han donat una negativa constant i han mostrat poc interès. Per això vam adoptar una postura més cautelosa i a l’espera que tot s’anés donant i evolucionant. Però ara ens trobem amb això i ens sorprèn.

–De fet, en la presentació del conveni, el ministre Jordi Gallardo va citar que tenien clar que aquest acord havia de ser «amb una entitat de casa, amb gent de casa». Però vostès també són andorrans. Els xoca aquesta mena de declaracions?
S.M.–El nostre organigrama és de gent de casa, com fa referència el ministre. A Five Media Clan, els impulsors i propietaris som gent d’Andorra de tota la vida. I és el mateix que he comentat fa un moment: hem fet projectes de país,  com el que vam promoure juntament amb el Comú d’Andorra la Vella i la seva cònsol major, Conxita Marsol, que va estar molt disposada i per això va sortir tot molt bé i van quedar contents. Nosaltres intentem construir tant com podem, i creiem que tenim una força pel que fa a xarxes, al país i al món dels eSports andorrans. Estem molt satisfets de com s’estan desenvolupant les coses, però és cert que dins d’Andorra trobem ajuda de manera molt escassa, sobretot per part de les institucions públiques. 

R.E.–Aquesta declaració és el que més ens va impactar de tot plegat. Hem tingut reunions personals tant amb el ministre Gallardo com amb diversos integrants d’Andorra Business. També hem ofert xerrades tant a la Massana com a Sant Julià de Lòria. És a dir, que des de les administracions públiques ja ens coneixen i saben com és Five Media Clan. Per això, que de cara al públic surtin amb aquesta mena de discurs fent la distinció de «gent de casa»... Nosaltres som andorrans i ja fa dos anys que piquem pedra sense gairebé recursos, així que ens sap greu. 
 
–I què ha passat d’ençà del gener, quan en una entrevista amb aquest mitjà van destacar la bona relació amb Andorra Business i el mateix Govern?
R.E.–Perquè la gent se’n faci una idea, durant l’any, hem anat pensant i promovent diferents esdeveniments presencials, amb els streamers que resideixen aquí i que estan disposats a col·laborar amb les institucions d’Andorra perquè se’n senten part, o fins i tot convidant a gent de fora perquè facin activitats amb els joves d’aquí. Ja sigui des d’un meet and greet perquè signin autògrafs fins a una sessió de DJ al centre d’Andorra la Vella. Tots aquests projectes, normalment, els traslladem també a Andorra Turisme, a Andorra Business, i altres organismes que creiem que poden estar interessats perquè, les mètriques tant a xarxes com d’assistents presencials són molt interessants. Els ho compartim sense cap intenció, simplement perquè ho sàpiguen i perquè, si volen col·laborar, ho puguin fer. Però des d’aproximadament el desembre no hem rebut ni tan sols resposta a cap proposta que els hem fet, i s’han recolzat amb l’afirmació que no donarien ni subvencions ni ajudes. No hi ha hagut cap mena de retorn.

Dani Lorenzo –La nostra queixa en aquest sentit és que, si en el Pla estratègic, una de les branques principals són els eSports, i un dels equips que més està creixent, no només a Andorra perquè som l’únic, sinó també a Espanya; home, doncs aprofita-ho. Dona’ls un cop de mà perquè estan tirant endavant un projecte molt maco i aquests 20.000 euros, per exemple, haurien anat molt bé.

–I pel que fa al sector privat i empreses particulars, troben que pel fet de ser un àmbit encara innovador, els fa respecte contribuir amb el seu projecte?
S.M.–Sí, totalment. Trobo que hi ha un cert desconeixement dins del sector privat i suposo que ho consideren un risc reputacional. Però clar, les coses han canviat molt en l’àmbit del màrqueting i la publicitat, perquè es tracta d’una de les vies més ràpides i econòmiques d’arribar a un potencial públic client. Sobretot, creiem que és perquè aquesta onada que ha arribat a tot arreu, ens està agafant tard a Andorra, i per això, els equips de màrqueting o els responsables de prendre decisions encara miren pel costat més tradicional de la publicitat i la difusió.
 
D.L.–Al llarg de tot aquest temps, només una empresa privada del país ha col·laborat amb nosaltres. I veiem que hi ha un munt de negocis que depenen del turisme aquí a Andorra, i sovint del turisme motivat per uns nens que animen als pares a venir al país pels youtubers. Doncs es podria aprofitar aquesta oportunitat juntament amb l’equip andorrà i fer un focus d’atracció increïble a Espanya. Tot plegat, no ens quadra perquè, de fet, hi ha una empresa que està col·laborant amb un equip d’eSports menor que el nostre i espanyol. Així que aquella dita que sovint es defensa al país de treballar fent pinya a Andorra, no s’està aplicant en aquest cas. Es diu molt, però després, no tothom ho aplica. 

R.E.–Tornant amb la referència a l’FC Andorra, aquest té empreses que l’esponsoritzen perquè els interessa la seva exposició a fora, doncs això és el que oferim nosaltres. I finalment, també m’agradaria puntualitzar que quan parlem de famílies visitants per la crida youtuber, no només parlem de nens i  nenes de 10 anys, ja que el 90 o 95% de la fan base de Five Media Clan i els seus streamers és major de 17 i 18 anys. Així que no són tant nens.

–Pensen que la seva edat també esdevé un hàndicap a l’hora d’establir aquestes relacions empresarials?
R.E.– Segurament. Però bé, això no ens sap tan  greu. Insisteixo en el que han comentat el Sergi i el Dani: al final, les coses evolucionen, i ara mateix, si necessites un community manager, haurà de tenir menys de 30 anys, i no passa res. Els tres tenim estudis, hem fet carreres i hem fet màsters, així que estem suficientment qualificats per fer la nostra feina, i també per ajudar a créixer des d’aquest àmbit que dominem a altres empreses d’Andorra.

–Per aprofundir en Five Media Clan, quina és l’actualitat del club i els projectes que estan desenvolupant? 
R.E.–Five Media Clan és un club d’eSports, entreteniment i lifestyle. Els eSports abracen la part competitiva dels esports electrònics, però també treballem amb els creadors de continguts, o els famosos youtubers, com tothom els coneix. Així que nosaltres agrupem les dos vessants. Actualment, estem competint a la segona divisió espanyola de Valorant, que és l’eSport que està més en auge, i amb plans ferms i de futur de pujar a primera divisió. I en referència als creadors de contingut i entreteniment, tenim diversos projectes pel que fa a esdeveniments presencials que s’estan cuinant, així com diferents perfils que ens poden interessar per convidar-los a incorporar-se al club. Els creadors que tenim ara mateix són  molt atractius comercialment i encaixen perfectament al club, així que amb ells tenim diversos esdeveniments pensats aquí a Andorra pels pròxims mesos i també alguna cosa a Madrid. Bàsicament, treballem dia a dia per anar evolucionant la marca: estem atents per anar aprofitant les noves oportunitats de mercat i modes, i per estar present en les noves formes de comunicació. 
 
D.L.–Un dels esdeveniments que tenim bastant clar que volem fer és una content week, que és la setmana del contingut, i el que volem fer és portar la majoria de creadors de contingut del nostre club, tant els que tenim residint a Andorra com els que viuen fora, per generar contingut dins del país. Ja sigui visitant les pistes d’esquí i les muntanyes, o en definitiva, passant per tots els llocs emblemàtics del país.

S.M.–També estem desenvolupant tot el que té a veure amb el merchandising. Fins ara, hem tret alguns drops exclusius i ho volem mirar de separar-ho una mica del concepte de merchandising, per tal de crear una línia de roba amb cara i ulls, sempre amb aquest format de drops limitats. En resum, volem professionalitzar tot el que té a veure amb la roba.

R.E.–I tant de bo puguem veure acabades les infraestructures que aparentment s’estan fent per a l’àmbit dels eSports, perquè ens permetran centralitzar una mica més els esdeveniments a Andorra i no haver de dependre d’anar a Barcelona, on hi ha equipaments més bons. Però tot això ho veurem amb el temps, suposo.

PUBLICITAT
PUBLICITAT