PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Vilarrubla avisa que la covid-19 ha danyat la salut mental dels alumnes

El nombre d’estudiants creix un 2,2% respecte de l’any passat i supera els 11.000 inscrits

Per Anna Casanova

Una imatge d’un grup de nens en el seu primer dia a l’escola.
Una imatge d’un grup de nens en el seu primer dia a l’escola. | SFGA/JAViladot

La pandèmia de la covid-19 ha generat efectes nocius en la salut emocional dels alumnes, una problemàtica que es va observar principalment durant el curs escolar passat, segons va assegurar ahir la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla. «Vam notar més crispació, més depressió, més autolesions i més agressivitat», va lamentar, i també va explicar que aquestes situacions s’intenten reconduir des de l’escola, sigui internament o mitjançant derivacions externes en els casos necessaris. Alhora, la ministra va afirmar que de moment és complicat saber quina és la situació actual, però va informar que des d’Educació s’ha preparat una enquesta juntament amb el Ministeri de Salut per passar a tots els alumnes i, així, «tinguem una foto de com se senten, per si hem de fer més accions en aquest sentit», va apuntar.

D’altra banda, el nombre d’estudiants inscrits als diferents nivells educatius ha incrementat en un 2,2% aquest 2022. Si bé «no és significatiu», Vilarrubla va expressar que «sí que s’ha de tenir en compte, sobretot per les nostres xifres habituals». Així doncs, l’any passat hi havia un total de 10.870 alumnes, i enguany ha arribat fins a 11.114, és a dir, 240 més. D’aquests, 65 són ucraïnesos. En aquest sentit, la ministra va asserir que «en fem una valoració molt bona de la integració dels estudiants ucraïnesos», tot remarcant que s’han repartit entre les diferents escoles per facilitar aquesta inclusió. Pel que fa a la preferència dels sistemes educatius, però, la tendència continua sent la mateixa que en els cursos anteriors, ja que continua havent-hi més matriculacions en el sistema educatiu andorrà, seguit pel francès i l’espanyol.

Altrament, aquest és el primer any en què hi ha més matriculats a formació professional (606) que a batxillerat general (1.087), segons va indicar Vilarrubla, que va sostenir que «estem aconseguint posar en valor la formació professional, ja que necessitem persones formades, que es quedin al país a treballar i que tinguin ara l’oportunitat de continuar els seus estudis si en algun moment de la seva joventut no van tenir interès». Paral·lelament, aquest també és el primer cop que s’ha pogut donar resposta a tots els matriculats en la primera opció d’estudis que havien escollit, que «crec que també és una bona notícia, perquè no sempre ha pogut ser així», va valorar Vilarrubla.

Quant a les prioritats d’aquest curs, el Ministeri d’Educació continuarà treballant per la qualitat de l’ensenyament i l’equilibri entre els sistemes educatius; la renovació de la formació professional, amb l’ampliació del secretariat multilingüe i la possible inclusió dels eSports en alguna assignatura; l’augment també de l’oferta de l’ensenyament superior; i, finalment, un dels eixos principals a treballar és la carrera professional del personal d’educació, que es desenvoluparà «de manera participativa, perquè ens puguin aportar d’aquest reglament les propostes de millora perquè sigui el màxim satisfactori per a tots, ja que si volem que els nostres alumnes siguin participatius, la millor manera és fer-ho amb exemple», va sostenir la ministra. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT