Andorra la Vella
El Govern reforça el servei de bus amb 18 vehicles a l’inici del curs
Aquest nou recurs es podrà utilitzar durant les hores puntes d’entrada i sortida dels centres educatius
El Govern reforça el servei de bus amb 18 vehicles addicionals per adaptar el transport a la nova necessitat de l’inici del curs escolar causada per la posada en marxa de l’abonament gratuït, que ha augmentat els usuaris a les línies. Aquest nou servei, que es posarà a disposició durant les hores puntes d’entrada i sortida dels centres escolars, tindrà un horari de dilluns a divendres, de 7.00 a 9.00 hores i de 16.30 a 18.30 hores. Per evitar confusions, aquests vehicles portaran una distinció. Tanmateix, tots aquells que es beneficiïn del Bus Jove podran utilitzar les línies habituals, i la resta d’usuaris també podran fer ús dels busos destinats als joves, sempre que aquest no estigui saturat, «que normalment és el cas, perquè sempre va ple d’estudiants», va assegurar el secretari d’Estat d’Economia, Èric Bartolomé.
Des dels Ministeris de Presidència, Economia i Empresa; Afers Socials, joventut i Igualtat; i Educació i Ensenyament Superior, s’ha dut a terme un estudi previ per dimensionar correctament la demanda que es preveu, analitzant el perfil dels usuaris del Bus Jove: on estudien, de quina parròquia venen, quins moviments de desplaçament realitzen diàriament o quines afectacions tindran en les línies usuals, entre altres. A més, s’han mantingut dues reunions amb les concessionàries del transport públic per desenvolupar aquest treball. «Les dades estan validades per les companyies, hem treballat conjuntament per veure si era possible i quina era la millor manera d’implementar-ho», va valorar el secretari d’Estat.
Quant al repartiment dels 18 busos a les diferents línies, aquest no ha estat simètric «perquè el desplaçament cap als centres escolars, la majoria dels quals estan situats a Andorra la Vella, genera més moviment», va indicar Bartolomé. En conseqüència, la divisió, si bé es reparteix per totes les línies, s’ha establert en funció a l’anàlisi de la demanda. No obstant això, una setmana després que els nous vehicles estiguin en funcionament, es revisarà si requereixen algun ajustament. Paral·lelament, el nou servei seguirà el mateix trajecte que la resta de busos, però tindrà extensions. «Algunes línies s’aturen a l’estació central i tornen a les valls del nord, per exemple, i òbviament aquests busos de reforç aniran fins a La Margineda, que és on hi ha més necessitat», va precisar el secretari d’Estat. Per la seva banda, el transport escolar no canviarà les seves freqüències i horaris.
Amb relació al cost de l’ampliació del servei de bus, Bartolomé va observar que «les companyies ja diran quant els suposa a ells, però per contracte, es comprometen a donar resposta a les necessitats del mercat, i en aquest cas entenem per mercat el sector de joves i estudiants que puguin agafar el bus a partir de setembre». Cal recordar que el Govern abona els 30 euros que abans estaven a càrrec dels usuaris i «a efectes de companyia, la gratuïtat no té un impacte», va remarcar.
Per ara, un factor imprevisible és el comportament de l’usuari. Si bé més de 18.000 persones posseeixen actualment l’abonament gratuït i 2.500 el títol del Bus Jove, encara no s’ha pogut marcar una tendència de la freqüència d’ús del servei.