PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Menys parapent a Organyà pels vols a l’aeroport de la Seu d’Urgell

Les empreses avisen que el negoci deixarà de ser «factible»

Per El Periòdic

La zona d’envol d’Organyà.
La zona d’envol d’Organyà. | ANC

Organyà viu amb preocupació els efectes que té l’activitat de l’Aeroport Andorra-La Seu d’Urgell sobre el parapent. El fet que el terme quedi dins la zona d’informació de vol (FIZ) que s’ofereix a les aeronaus comercials des de la torre de control implica que, quan hi ha una operativa d’aquest tipus, no es permeti el vol en aquesta modalitat. Ara per ara, l’única ruta aèria regular en marxa és la que enllaça amb Madrid, la qual presta servei els divendres i diumenges. És la que està impossibilitant a les empreses de parapent oferir l’activitat en dos dels dies de més demanda i per això, juntament amb l’ajuntament i amb el suport de la Generalitat, volen arribar a un acord amb l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) per adaptar la normativa, segons va informar RàdioSeu aquets cap de setmana.

El director de l’empresa Parapent Organyà, David Guardiola, va explicar que les restriccions de la FIZ impliquen perdre una desena de vols cada divendres i diumenge i haver d’intentar recuperar una part de l’activitat concentrant-la en dissabte. D’altra banda, quan també hi ha clients durant la resta de la setmana, especialment a l’estiu, es troba que quan s’activa aquesta àrea per alguna operativa a l’aeroport –amb un preavís de 24 hores d’antelació– cal reajustar els horaris ja pactats amb els seus clients, la majoria dels quals són de fora i una part important provinents de l’àrea metropolitana de Barcelona. Guardiola assenyala que, davant d’aquesta situació, s’ha intentat reconfigurar la graella horària i fer servir un altre envol del municipi, a més de reduir costos. Tot i això, creu que si no s’arriba a una solució per fer compatible el parapent amb la de l’aeroport alturgellenc, «probablement no serà factible el negoci». Una de les possibilitats que posa damunt la taula és que els avions surtin a més alçada i rectifiquin lleugerament la seva trajectòria. També indica que en altres punts d’Europa, totes dues activitats són compatibles.

Fonts del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori han detallat que s’han fet reunions des del març de l’any passat per tal de donar suport tècnic als alcaldes i les empreses de parapent. També han remarcat que s’ha ajudat al màxim possible l’horari d’activació comercial de l’aeroport per tal de minimitzar-ne l’afectació i que, en el cas del vol regular de divendres i diumenge, es fa amb dues hores i mitja d’activació, el mínim legal i el maig es van fer arribar aquesta inquietud a la nova directora general d’AESA. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT