PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els vols a la Seu entre els emissors i receptors mantenen un equilibri

Els turistes reserven la seva estada amb molta antelació quan hi ha concerts o esdeveniments

Per Anna Casanova

Un dels avions de la companyia Air Nostrum que opera els vols entre l’Aeroport d’Andorra-La Seu i Madrid.
Un dels avions de la companyia Air Nostrum que opera els vols entre l’Aeroport d’Andorra-La Seu i Madrid. | Air Nostrum

La quantitat de vols que passen per l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell manté un equilibri entre el client emissor i el receptor, segons va assegurar el president de l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra (AAVA), Jaume Escoda. En aquest sentit, va explicar que les agències han intercanviat diàlegs amb l’Executiu per col·laborar en una anàlisi sobre els serveis del transport aeri. Concretament, s’han sol·licitat dades de la quantitat de persones que aquestes empreses porten al país, quin és l’origen dels viatgers, on es queden, quin tipus de pernoctació realitzen i, aproximadament, quin cost suposa desplaçar-se des del seu lloc d’origen fins a la destinació final, va declarar Escoda. Així, va assenyalar que «nosaltres els hem passat tota aquesta documentació i, a banda, els hem fet arribar els interessos per part dels dos costats: l’emissor i el receptiu».

Altrament, i sobre les noves iniciatives de transport que s’estan valorant actualment, el president de l’AAVA va valorar que «necessitem obrir la porta al món», ja que si un turista té la intenció de venir a visitar Andorra amb avió, un cop arribi a l’aeroport central haurà d’agafar un transfer fins al Principat, «és a dir, tindrà tres hores més de viatge», a banda dels costos que pugui suposar. Com a alternativa, les opcions més properes són la Seu o Tolosa. Per tant, Escoda va proposar connectar l’aeroport alturgellenc amb «aquells que tenen un rànquing internacional, ja sigui amb un París, un Berlín o un Amsterdam», va exposar. En conseqüència, va assenyalar que «si ens poses al costat de casa és molt millor per a nosaltres, els emissors, però sobretot de cara al client». A més, i en referència al projecte del tren Andorra-Barcelona, va apuntar que «pot ser una acció molt positiva per al turisme» i també va observar que és important establir una connexió amb l’exterior si la intenció és «facilitar el desplaçament dels clients» fins al país.

Amb relació a les accions que es creen des dels comuns o des d’Andorra Turisme per ampliar l’oferta durant tot l’any i atreure més visitants, el president de l’associació va indicar que «qualsevol activitat, ja sigui el Cirque du Soleil o els concerts, és benvinguda, ja que nosaltres ho mirem a escala econòmica». No obstant això, va exposar que és molt complicat conèixer la diferència real de l’impacte d’aquests esdeveniments en el nombre de viatges que es realitzen, i va informar que «no es pot detectar perquè venen amb molta antelació, i potser ho tenim venut des d’un any abans». Així, va afegir que, directament, d’avui per demà no influencia les agències, però «per avui a l’any vinent sí», i si hi ha algun acte programat es pot vendre.

L’estratègia que ha pres Andorra de cara el turisme durant els darrers anys és atreure un viatger de salut, benestar i natura, però hi ha un debat actual on algunes persones defensen que la massificació ha destrossat les muntanyes. En aquesta línia, Escoda va opinar que «segons com es mira, potser les estem explotant massa, però crec que tot això es pot arribar a regular sense abusos». Tanmateix, va reconèixer que és un tema molt complicat de gestionar.

Per la seva banda, el president de l’AAVA va agrair la preocupació del Govern a l’hora de consultar els interessos de les agències i va remarcar que «se’ns té en compte una mica més que abans, ja que han escoltat les nostres inquietuds i desitjos». Així, va detallar que amb la pandèmia s’han establert uns nous lligams i «la veritat és que hi ha un diàleg més actiu que abans de la covid».

Per finalitzar, Escoda va recordar que des de les agències es valora molt positivament qualsevol proposta que millori l’atracció de viatgers al país. De moment, el projecte del tren que, en un principi, hauria d’arribar fins al Principat, no és una realitat. Amb tot, va recordar que «la connexió amb l’exterior és molt important». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT