PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«L’objectiu de les agències de viatges és integrar-nos més a internet per ser més competitius»

Entrevista amb el president de l’AAVA, Jaume Escoda

Per Anna Casanova

Jaume Escoda en un congrés de turisme i agències de viatges.
Jaume Escoda en un congrés de turisme i agències de viatges. | J.E.

Jaume Escoda va assumir la presidència de l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra (AAVA) el març de 2021. Gairebé un any i mig després d’entrar al càrrec en una de les situacions més complicades, la pandèmia, valora la situació actual del sector i del turisme al Principat.

–Quines són les funcions de l’AAVA?
–Ens vam unir per defensar els interessos de cada agència de cara al Govern i a l’exterior, i la visió és vetllar pel reconeixement de la nostra professió. Actualment som 21 associats. El nombre s’ha anat mantenint, la veritat és que un cop estàs dintre t’hi quedes. En un cert moment va haver-hi el tema de l’aplicació de l’IGI especial a les agències i es va lluitar per entendre les noves lleis i, recentment, amb la pandèmia, aquesta unió ha servit per mantenir diàlegs amb el Govern per negociar les ajudes que ens han donat.

–Viatgen a diferents països?
–Sí, sortim ja sigui a nivell grupal o individual cada dos per tres a les fires i també per mantenir relacions amb l’exterior.

–Com valora el seu càrrec a l’associació des que va entrar?
–La valoració ha estat bona gràcies al fet que la pandèmia ens ha unit encara més a tots i he tingut ajuda de tothom. Els associats han tingut la voluntat de donar un cop de mà i ha estat fàcil de portar gràcies a ells. No ha estat el millor any per entrar a una presidència, i ha resultat molt difícil però, en general, estic satisfet.

–Quin és el panorama actual de les agències de viatges?
–En aquests moments estem treballant mitjanament bé, però la veritat és que després de la pandèmia, a l’hivern, hem treballat força, i això que moltes de les agències no esperàvem que la temporada fos tan bona com realment ha estat. Pel que fa a l’estiu, anem fent. És cert que ens ha afectat el preu dels carburants, un fet que no teníem previst. Tanmateix, anem treballant.

–Ha comentat que els carburants han afectat les agències de viatges. En quin sentit?
–D’una banda, ha repercutit en el preu dels bitllets d’avió, però també ha encarit els d’autobús. En conseqüència, aquesta situació ha provocat, tot plegat, que la gent s’ho hagi pensat dues vegades abans de desplaçar-se. En aquest sentit, penso que un factor afegit a la problemàtica són les vagues contínues de les aerolínies i els problemes als aeroports. Ha afectat tant al turisme receptiu com a l’emissor.

–Amb relació al tancament de la temporada d’hivern, tenen alguna xifra dels resultats assolits?
–Encara no hem acabat de tancar-ho, però tots els socis amb els quals he parlat han fet una valoració força bona de la temporada d’hivern d’enguany.

–Els beneficis es podrien equiparar als de la prepandèmia?
–No crec que encara estem als nivells prepandèmics, però ens aproximem.

–Quin ha estat el turisme que més ha prevalgut aquest hivern? L’emissor o el receptor?
–El que ha anat millor ha estat la part receptiva, ja que el turista emissor ha estat present sobretot ara a l’entrada de l’estiu, i crec que és degut al fet que la gent tenia ganes de sortir i ha començat a moure’s, això sí, amb retard.

–Com els ha afectat la pandèmia, com l’han viscut i com s’han recuperat?
–Doncs encara ens estem recuperant, perquè la veritat és que venim de 20 mesos sense pràcticament facturar res o gairebé res, i ens ha perjudicat molt. No obstant això, agraïm l’ajuda que ens ha facilitat el Govern. De totes les agències que formen part de l’associació, no n’ha tancat cap.

–Amb la covid han baixat el nombre de viatges escolars que reben les agències. Aquest any ha millorat aquesta la problemàtica?
–N’han començat a haver-hi alguns, però amb una mica de reticència. Els pares tampoc han volgut deixar viatjar els seus fills amb tot el tema de les restriccions a l’exterior.

–Les reserves també s’han reduït amb la pandèmia. Com ha anat aquest estiu?
–El que són les reserves amb antelació sí que és cert que va haver-hi moltes que es van cancel·lar, però ho vam compensar amb reserves d’última hora. Respecte a l’estiu, les reserves estan anant força bé per la banda emissora, ja que per part del turisme receptiu és més complicat, perquè tot depèn del que cada operador marqui amb els preus.

–Com treballen les agències amb les reserves?
–Sobre les reserves, treballem més amb el turisme receptiu. En aquesta línia, intentem planificar-ho amb certa antelació. Ara mateix, ja estem preparant la temporada d’hivern i també ja ens planegem de cara al pròxim estiu, tot i que els preus encara no els tenim acabats de tancar amb les adaptacions, en part, causades per totes les afectacions de les quals hem parlat. Amb tot, moltes operacions sí que hem aconseguit cloure-les.

–El turisme receptiu és majoritàriament de proximitat?
–Les agències que tenim treballem amb mercats nord-europeus, francesos o espanyols, entre d’altres. Sí que n’hi ha de proximitat, però la veritat és que tractem amb tota classe de clients, independentment de la seva procedència.

–Com atreuen les agències als turistes de l’exterior?
–La majoria de les agències participem en fires o esdeveniments a altres països, on fem les nostres presentacions per captar el client. Potser anem a Portugal, França, Alemanya... hem viatjat per tot arreu.

–Col·laboren amb alguna agència o associació a l’exterior?
–L’AAVA forma part de la Federació Espanyola d’Associacions d’Agències de Viatges però, a banda, també som part de la Confederació Empresarial Andorrana aquí al país.

–Amb les noves tecnologies, moltes persones decideixen comprar els seus viatges en línia i per compte propi. Ha afectat les agències?
–Sí que ens afecta, ja que avui dia la competència és molt agressiva, però per la nostra banda també podem donar resposta i gestionar totes les problemàtiques amb què moltes persones s’han trobat després de la pandèmia, ja sigui amb relació a les afectacions dels vols o, per exemple, en el cas que no deixessin volar o tornar els nostres clients de certes destinacions per les restriccions. Això no els ho fa l’ordinador.

–Els residents escullen confiar en les agències a l’hora de viatjar?
–Sí, tenim bastants clients del país. Pel que fa al tipus de client, hi ha una mica de tot, des del treballador al que potser té un poder adquisitiu una mica més alt, i depèn del viatge que es faci, però a tothom li agrada viatjar.

–Quines destinacions escullen els emissors?
–Pel que he parlat amb els associats, hi ha molta demanda a les illes del Carib, també als Emirats Àrabs, i hi ha molta demanda de viatges llargs.

–Quin volum de clients han detectat, de moment, a la temporada d’estiu?
–Un cop hagi acabat ho sabrem, però en termes comparatius, a la prepandèmia vam arribar a aconseguir fins a 1.200.000 pernoctacions, unes 500.000 de les quals es van realitzar a l’estiu i unes 200.000 a la tardor. Ens agradaria molt poder arribar-hi, de veritat, però de moment no sé si ho assolirem.

–Les agències reben ajudes per part del Govern?
–En van tenir al seu moment, igual que a la resta de sectors, i després ens van ajudar amb el tema dels ERTO però, quan es va superar la situació, es van acabar les ajudes.

–Així i tot, ho necessiten?
–Una ajuda sempre està benvinguda, això no obstant, ens en sortirem, ja que tots estem lluitant per fer-ho. 

–El nombre de pernoctacions ha augmentat o disminuït després de la covid?
–És que hem fet una ratlla i tornem a arrancar de zero. Per això dic, el volum al qual volem arribar és el mateix que teníem abans i la veritat és que sí, que a poc a poc ha anat augmentant.

–Què en pensa sobre el forfet únic que s’ha creat a les pistes d’esquí?
–Personalment penso que és positiu i, de fet, ja teníem la força de l’esquí a Andorra i tampoc ha canviat gaire més. Al final, és un tema a escala comercial i d’administració amb els agents.

–Quines són les previsions per a l’hivern i a llarg termini?
–Jo crec, si no apareixen més malalties i problemes, que anem bé. Les previsions són força optimistes de cara a l’hivern. A llarg termini, hem d’automatitzar-nos i integrar-nos més amb el tema d’internet i, per tant, estem invertint tots amb això, perquè si som competitius amb els preus, hem de ser competitius amb el servei, i una persona pot ajudar més que l’ordinador. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT