Escaldes-Engordany
Els comerços lamenten que les rebaixes d’estiu atreuen pocs clients
Els espanyols i francesos són els turistes que més despesa generen a les botigues del país
Els propietaris de les botigues al detall es mostren preocupats pel reduït nombre de vendes que s’han realitzat durant les rebaixes. Així, la responsable d’Alex Boutique, Vicky Marrugat, va explicar que «hem tingut un estiu molt irregular, diferent del que esperàvem, i no arribem a les projeccions dels anys anteriors». Tot i la gran afluència de visitants de les darreres setmanes, «quan entren a la botiga, giren l’etiqueta per mirar el preu, veuen que és massa car, i marxen», va assegurar l’encarregat de Tot Maletes, Jordi da Silva, qui també va apuntar que amb la inflació, moltes famílies potser no es poden permetre tenir tantes despeses i el seu nivell adquisitiu és més baix. Tot i això, els clients prefereixen escollir els ítems que tenen la rebaixa aplicada enfront dels productes de nova temporada. A més, les grans cadenes poden arribar a oferir preus molt baixos aquests dies. Tanmateix, alguns petits propietaris lamenten que «no podem reduir molt l’import, però sí que oferim alguns descomptes amb l’estoc restant», segons va indicar el responsable de Foto Cine Color, Ambeprasad Tublani.
D’altra banda, els compradors que més despesa comercial generen són els de proximitat. «En el nostre cas, el públic és representat en un 80% per turistes provinents d’Espanya i un 20% de viatgers francesos», va assenyalar Tublani; un fet amb el qual coincideixen tots els comerços. Paral·lelament, els caps de setmana és quan hi ha més moviment, mentre que la jornada entre setmana sol ser una mica més relaxada. Una inclinació que, a mesura que vagi passant l’estiu ha de canviar, per tenir vendes més homogènies al llarg dels set dies de la setmana.
Amb relació a les previsions del mes d’agost, les botigues mostren posicions diferents. D’una banda, Marrugat va asserir que «tenim esperança en un increment dels ingressos respecte a l’any passat», i també va expressar que aquesta primera setmana no ha anat malament, ja que es venia dels últims dies del mes en els que la gent no gasta, però de moment, no es veu molt de moviment. D’altra banda, la responsable de Guess, Jesica Cantarero, va opinar que «fins ara, el nombre de vendes no ha estat significatiu, i crec aquest agost seguirà la mateixa tendència».
Sobre els ingressos de la temporada, el responsable de Refugi del Porc, David Piget, va explicar que «de moment, estem treballant el mateix que l’any passat, és a dir, encara no estem als nivells de la prepandèmia». En aquesta línia, Marrugat va assegurar que l’agost és el mes més fort de l’estiu i, per tant, «esperem complir les expectatives», va afegir.
Per acabar, les rebaixes clouran el 5 de setembre, tres mesos després del seu inici. Aquestes dates s’han consultat prèviament amb el sector, amb l’objectiu de reduir-ne la durada i assolir més qualitat com a destí de compres. No obstant això, de moment, els resultats de la temporada de rebaixes vigent es debat entre l’esperança i la incertesa. Amb tot, els comerciants agraeixen la durada del període que s’ha escollit per la possibilitat d’augmentar la seva facturació i esperen que el turisme de proximitat continuï generant despesa al país.