PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les noves TPV digitals provoquen consultes de comerciants i invidents

L’ACU denuncia l’APDA perquè creu que els aparells vulneren la privacitat de les persones amb discapacitat visual

Per Anna Casanova

Una imatge d’un TPV digital en un establiment de restauració del país.
Una imatge d’un TPV digital en un establiment de restauració del país. | A.C.

Les noves TPV digitals s’estan desplegant per tots els establiments del país per substituir el 100% del parc de terminals per la tecnologia Android. Tanmateix, aquests aparells han provocat, recentment, consultes per part de comerciants i de persones amb invidència o dificultats visuals a l’Associació Andorrana de Consumidors i Usuaris (ACU). «Nosaltres treballem amb consultes, i no amb queixes, perquè no tenim cap potestat sancionadora, però intentem vincular-les als òrgans competents», va remarcar el president de l’ACU, Lluís Ferreira. Així, d’una banda, els usuaris amb discapacitat visual han lamentat que hagin d’anar acompanyats als comerços amb persones de confiança que coneguin el seu PIN, o bé hagin de facilitar aquesta xifra a qui els ha de cobrar, «més que res perquè aquesta nova eina consisteix en una pantalla completament tàctil», va apuntar Ferreira. I és que aquestes màquines de pagament no tenen cap punt de referència per localitzar la posició o el relleu dels números, «i per aquesta raó és un greuge molt important», va lamentar. 

D’altra banda, els comerciants també han donat a conèixer els seus dubtes o problemes amb relació a les TPV digitals. Així doncs, Ferreira va explicar que, per exemple, hi ha un comerciant que té la màquina apagada des de fa un parell de dies perquè no li funciona bé la línia. En aquest sentit, s’han detectat fallides amb la connexió en altres botigues, tal com va expressar una cambrera d’un negoci d’Escaldes-Engordany. Addicionalment, el president de l’associació va informar que han rebut consultes per la llengua d’impressió dels tiquets, que és en castellà i no en català, i també s’ha qüestionat per què no és possible seleccionar només una entitat bancària en el moment d’efectuar el pagament, d’igual manera que es podia fer anteriorment.

En conseqüència de les diverses problemàtiques dels usuaris, l’ACU ha decidit denunciar públicament l’Agència de Protecció de Dades (APDA) a través de Twitter, afirmant que «el PIN no deixa de ser una informació confidencial que s’ha de facilitar a un tercer per poder dur a terme una cosa tan senzilla com un pagament», va fer saber el president de l’associació. L’APDA, per la seva banda, va reiterar que l’accessibilitat a les TPV no és un tema que els pertoqui. Davant d’aquesta posició, però, Ferreira va retreure que «la Llei de protecció de dades detalla que el mitjà de captació d’aquesta informació personal que l’usuari facilita de forma voluntària, és competència seva». Per ara, les dues parts no arriben a una entesa i, per aquesta raó, el dimarts vinent es reuniran per intentar trobar solucions i idees comunes. A l’espera de la resolució del conflicte, el president de l’ACU va asserir que «seria tan fàcil com posar un protector de pantalla als aparells que tingui algun punt de referència». Una de les alternatives plantejades és configurar un sistema basat en sons per orientar a l’usuari. «Em fa ràbia perquè ells diuen que tenen una solució, però continuem amb el problema a sobre de la taula. Si tenen la resposta, el que haurien de fer és aturar la implementació, perquè si no no té cap sentit», va afegir Ferreira, que també va opinar que «són conscients que hi ha un problema, els hi és indiferent i continuen fent el desplegament».

Per acabar, Andorran Banking va assegurar que el nou sistema està preparat, i en breu es faran proves amb casos reals per activar un sistema de pagament adaptat per a les persones invidents o amb visió reduïda i poder realitzar els pagaments. A través d’una activació per veu, el client podrà seguir les indicacions i fer l’operació amb total seguretat. També va publicar una guia a la seva pàgina web per als establiments. Pel que fa als beneficis de les noves TPV digitals, Andorra Banking va explicar que «els nous terminals permeten una configuració personalitzada, instal·lar diferents aplicacions i configurar l’enviament automàtic de les operacions a les diferents entitats bancàries sense haver-les de seleccionar de forma particular». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT