PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’ARI entra 127 cops a l’aula per divulgar ciència el curs 2021-22

L’objectiu és difondre coneixement relacionat amb el temari escolar

Per El Periòdic

Una investigadora d’Andorra Recerca + Innovació en un taller d’un centre educatiu.
Una investigadora d’Andorra Recerca + Innovació en un taller d’un centre educatiu. | Andorra Recerca i Innovació

Durant el curs escolar 2021-22 des d’Andorra Recerca+Innovació (ARI) s’han dut a terme 127 sessions formatives a les escoles de tot el país en els tres sistemes educatius. En total han participat en les activitats 2.708 alumnes, des dels 10 anys i fins als adults del Centre de Formació al Llarg de la Vida.

A més dels tallers presencials, des de l’aula es treballa per generar recursos en diferents formats perquè serveixin de suport a les escoles i puguin ser utilitzats a criteri dels docents. Una altra vessant en la tasca d’aquesta àrea és el treball en xarxa amb entitats d’educació ambiental per al desenvolupament de recursos i dinamització d’accions emmarcades en programes internacionals d’àmbit pirinenc. En aquest sentit, l’objectiu es basa en la divulgació i la sensibilització envers el patrimoni d’alta muntanya, i la sensibilització social.

Per tal d’atendre les peticions que provenen de les escoles, des de la fundació es treballa de manera col·laborativa amb l’Àrea de Formació, Recursos Pedagògics i Innovació del Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior. Així, les intervencions a les escoles es realitzen majoritàriament per part de la tècnica pedagògica Montse Brugulat, tot i que també hi participen alguns investigadors de l’ARI.
Pel que fa a la tipologia de col·laboracions, l’ARI ha dut a terme una agrupació segons les etapes escolars, i en cadascuna d’elles, s’especifica la formació rebuda, en quins centres educatius s’han realitzat, el nombre de sessions fetes i la quantitat d’alumnes que l’han rebut.

Amb relació al taller d’assetjament, aquesta activitat s’emmarca dins del Pla de prevenció de l’assetjament escolar als Centres Educatius del Principat d’Andorra 2019-2023. Els grups d’alumnes són de l’últim curs de tercer cicle (sisè i CM2) i s’hi ha desenvolupat una dinàmica grupal d’una hora en cada sessió per treballar la problemàtica de l’assetjament escolar des de la reflexió i el diàleg amb els grups classe. En aquesta activitat, s’han visitat un total de 16 centres de tots els sistemes educatius del país i s’han pogut dur a terme totes les sessions sol·licitades, en què han rebut la formació un total de 637 alumnes d’entre 10 i 12 anys, en els 33 actes realitzats. 

D’altra banda, el taller d’estereotips i rumors, que també es desenvolupa en el mateix pla, ha anat dirigit als grups d’alumnes del primer curs de primer cicle de Segona Ensenyança (primer i 5ème) i es desenvolupa una dinàmica participativa d’una hora en cada sessió. En aquesta activitat es treballa la reflexió sobre com ens afecten els estereotips i els prejudicis a l’àmbit social. També es tracten els rumors, tot incidint amb conèixer les fonts i la responsabilitat de cada persona sobre el que es diu. Durant aquest curs han rebut la formació un total de 800 alumnes en 34 sessions.

Finalment, el taller de riscos naturals i autoprotecció que es desenvolupa juntament amb el Departament de Protecció Civil del Govern, la Creu Roja, els Bombers i el Servei de Meteorologia, que va néixer el 2012, s’ha anat consolidant al llarg del temps i actualment l’apartat sobre prevenció es fa a través de la tècnica pedagògica de l’ARI que realitza presencialment les formacions a les escoles, en què han rebut la formació un total de 714 alumnes en les 29 sessions realitzades. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT