PUBLICITAT

Andorra la Vella

Heliport en marxa

El projecte tirarà endavant sense el complex hoteler, però podrà acollir locals comercials

Per Àlex Pont

Render de l’avantprojecte de l’Heliport Nacional de la Caubella.
Render de l’avantprojecte de l’Heliport Nacional de la Caubella. | Govern d\'Andorra

L’Heliport Nacional d’Andorra es troba en la fase d’exposició pública d’informació per tal de rebre les darreres propostes a la seva composició i les esmenes al projecte que puguin sorgir per part de les companyies. Aquesta fase del procés d’avantprojecte s’allargarà fins a mitjan agost, i, després de les anàlisis del conjunt de propostes i les valoracions posteriors, s’anunciarà l’adjudicació definitiva de la infraestructura de cara a la tardor.

Així ho va explicar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, destacant que «intentarem anar el més lleuger possible a l’hora de posar la primera pedra, però si la meteorologia ens impedeix avançar les obres a l’hivern, s’haurà de paralitzar». En aquest sentit, la previsió de l’Executiu per a l’acompliment del projecte final gira al voltant de dos anys i, de fet, s’ha dut a terme un eixamplament de la inversió inicial d’un total de 4,5 milions d’euros a aproximadament 9 milions per part de la unió temporal d’empreses (UTE) d’Helinord i Heliand. Seguint aquesta direcció, Gallardo va assenyalar que «aquesta ampliació de capital denota la motivació de les companyies envers el projecte», ja que no s’hauria tirat endavant «si les operadores no trobessin una rendibilitat econòmica en les seves previsions».
 
Amb relació a la possible construcció d’un complex hoteler adjacent a les immediacions de l’heliport, el Govern va assegurar que les lleis actuals no contemplen la ubicació d’aquestes edificacions turístiques en un territori d’interès nacional. Ara bé, Gallardo va deixar la porta oberta a la possibilitat que les empreses de l’heliport puguin incloure locals comercials que siguin compatibles amb la jurisdicció actual. D’aquesta manera, l’Executiu va negar que la construcció d’un hotel adjacent sigui una condició sine qua non per seguir amb el projecte per part de les operadores. En canvi, s’obre una nova finestra d’oportunitats comercials que poden estar relacionades amb les estacions de muntanya.

Pel que fa al canvi del pressupost inicial, Gallardo va asseverar que està relacionat amb motius de seguretat pel canvi d’ubicació d’una de les pistes «molt pròxima a l’aparcament de vehicles privats». De la mateixa manera, va afegir que «hi havia algunes qüestions ambientals que s’havien d’especificar, com, per exemple, la substitució d’algunes estructures per materials que s’adaptin millor a l’espai natural i fustes ignífugues». Paral·lelament, el titular d’Economia va advertir sobre els reptes que es presenten al davant del projecte final, com la concreció de les polítiques de l’espai Schengen per facilitar els vols entre Espanya i França més enllà de l’àmbit sanitari i l’adaptació dels drons.

Fent referència a les característiques de l’avantprojecte, aquest inclou una pista de 100 per 20 metres ampliables i una superfície addicional dedicada al sector dels rescats i als transports aeris medicalitzats. A banda, també es preveu ubicar tres posicions d’estacionament pavimentades i un hangar de 800 metres quadrats per a estacionar les aeronaus. També figuraran els espais homologats per dur a terme els processos requerits per al tractament de la tripulació i els passatgers, juntament amb els habitacles destinats a les oficines i els magatzems pertinents al desenvolupament de la tasca professional. Finalment, cal remarcar que la superfície total de la terminal i comercial serà d’uns 900 metres quadrats i tindrà un aparcament amb un total de 60 places. 

La línia Andorra-Madrid és la més exitosa d’Air Nostrum

Els directius d’Air Nostrum qualifiquen la trajectòria dels primers sis mesos de funcionament de la línia regular entre Andorra-La Seu d’Urgell i Madrid com la més exitosa de la seva història. En aquest sentit, la companyia destaca els bons percentatges d’ocupació de les aeronaus, els quals van arribar a un valor mitjà del 52% durant el mes de juny. A més a més, també van afegir que la majoria de les operacions dutes a terme s’han fet amb la modalitat d’anada i tornada i, van recalcar que, tot i la previsió de registrar més vols d’anada de la capital espanyola, s’ha registrat un nombre similar de trajectes des del Principat.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT