PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Llum verda al model nacional de simulació del trànsit de l’ARI

L’estudi servirà per optimitzar els plans d’actuació de mobilitat

Per El Periòdic

Imatge d’arxiu d’unes retencions al Principat.
Imatge d’arxiu d’unes retencions al Principat. | Maricel Blanch

El model nacional de simulació del trànsit que té per objectiu construir un mapa informatiu per realitzar una representació real de l’estat de la mobilitat, tant a escala macro com micro, i estudiar l’impacte de diferents estratègies al voltant de la xarxa viària a Andorra, ja està calibrat. Després de més de dos anys des de l’inici del projecte, des d’Andorra Recerca + Innovació (ARI) es va manifestar que la iniciativa ja disposa d’una prova estandarditzada i validada. 

La modelització s’ha realitzat mitjançant una de les eines de simulació del trànsit més punteres del mercat, segons van indicar els experts de l’ARI. En aquest sentit, el grup de recerca va dur a terme diferents gràfics en què, per exemple,  es mostren les recreacions del moviment a les carreteres durant els dies laborables en hora punta a petita escala.

Pel que fa a les bases de dades, el model implementat s’alimenta de dues fonts. D’una banda, la informació provinent de la xarxa de comptatge de vehicles de l’Àrea de Mobilitat del Govern. Segons l’ARI, aquesta font ha permès identificar nou patrons representatius de la mobilitat al país, mitjançant tècniques de clusterització aplicades als comptatges horaris del període maig 2020 - gener 2022. Tot i que aquest procés s’ha dut a terme sense tenir en compte quin dia de la setmana correspon a cada jornada del calendari, és possible relacionar patrons amb períodes o dies de la setmana concrets. De la mateixa manera, es poden afegir diferents paràmetres que poden afectar a la densitat del trànsit com, per exemple, un episodi de restriccions sanitàries, dies entre setmana d’estiu o les vacances de Nadal.

L’altra gran font d’informació utilitzada en el model són les dades 4G geolocalitzades de telefonia mòbil que proporciona Andorra Telecom. Aquestes han permès establir els desplaçaments entre les 61 zones d’abast nacional definides en el model i construir les matrius origen-destí utilitzades en qualsevol projecte de simulació del trànsit. El primer calibratge del model s’ha realitzat per un pic de matí (de les 07.00 hores a les 10.00 hores) d’un dia feiner. En una fase posterior, les matrius obtingudes a través de telefonia mòbil s’han escalat mitjançant els comptatges reals de vehicles per tal de representar la totalitat dels viatges observats. Cal remarcar que en el conjunt del procés s’han fet servir dades de 52 detectors de vehicles fixes i 33 de mòbils. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT