PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

L’aplicació de taxi d’Andorra estarà enllestida la pròxima legislatura

El Govern confia que el «salt digital» permetrà que el servei sigui més competitiu davant dels discrecionals

Per Lídia López

Imatge d’arxiu d’un taxi arribant a la parada del carrer Pau Casals d’Andorra la Vella.
Imatge d’arxiu d’un taxi arribant a la parada del carrer Pau Casals d’Andorra la Vella. | Maricel Blanch

L’aplicació del servei de taxis d’Andorra no podrà ser una realitat fins a la legislatura vinent. Així ho va apuntar el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport, Josep Pujol, que va exposar que actualment, el departament està treballant en la reforma del reglament que regula el servei. «La intenció inicial era tenir-ho per final d’any, però és difícil», va reconèixer Pujol, que va incidir que «estem fent un gran esforç, i penso que de cara a la tardor, podem tenir un primer esborrany del reglament». Aquest text, tal com va destacar, recollirà les diferents demandes fetes per les associacions de taxistes, a la vegada que comptarà amb l’opinió de treballadors autònoms del sector, amb els quals es va engegar una taula de treball durant l’estiu passat. I, una vegada estigui tancat el reglament, el Govern iniciarà les gestions per tirar endavant l’aplicatiu del servei.

«Penso que definir el concepte de l’APP ens suposarà un treball més feixuc, sobretot quan vulguem plantejar la idea de la centraleta digital: el seu model de gestió, els sistemes informàtics, la privacitat dels conductors...», va posar de manifest Pujol, que va assegurar que «una vegada ho tinguem acabat, serà d’aquelles coses que pensarem que tant de bo ho haguéssim fet abans». I és que el director de Transport es va mostrar convençut que «gran part consisteix a fer el salt digital». «En ple segle XXI, és el que ens toca», va incidir, a la vegada que va remarcar que «és l’evolució que pensem que hem de fer pel servei de taxi d’Andorra, per fer-lo més competitius davant d’altres serveis», fent referència a les plataformes de transport discrecional o de servei de xòfer particular. 

«Al que nosaltres volem arribar amb l’aplicació és a una mena d’Uber, per així dir-ho, però del taxi ordinari interurbà», va declarar Pujol. Així, alguna de les funcions que el director de Transport vol fer realitat amb l’APP és la geolocalització dels vehicles, que els cotxes quedin bloquejats quan són sol·licitats, o fins i tot, instaurar un prepagament per tal de fidelitzar el client amb el trajecte que ja ha iniciat un conductor. «Volem evitar les situacions de queixa que ens fan els usuaris quan lamenten que truquen per demanar un taxi i mai arriba; o pels professionals, que no es trobin que els clients ja han marxat quan arriben al lloc, i si ha passat, poder compensar el desplaçament amb aquest avançament inicial», va explicar.

Nova competència

Al voltant de les noves propostes del mercat, Pujol va apuntar que, actualment, el Departament de Transport no té constància que hi hagi actiu cap sistema de transport de viatgers privat. «Temps enrere, va sorgir una companyia anomenada Andy, que en un primer moment va engegar amb els taxistes ordinaris, i ja els vam advertir que això no es podia fer», va detallar el director, que va indicar que aquesta situació es va resoldre i la plataforma va continuar donant servei amb conductors i vehicles «fora del sistema tancat i regulat del taxi interurbà». No obstant això, Pujol va precisar que, des de fa mesos, no han vist cap vehicle d’aquesta companyia en funcionament. «Potser d’aquí a un temps es reprèn, i ho poden fer sense inconvenient perquè no tenen cap veto ni res similar: és una oferta viable al Principat», va recalcar.

En una línia similar, l’empresa CityXerpa també anuncia a través de la seva aplicació el servei Move per a desplaçaments amb vehicles particulars. Aquesta opció era desconeguda pel Departament de Transport, que va precisar que «si pel que fa al registre de comerç ho tenen i ho han desenvolupat, no seria un problema». I, en darrera instància, Pujol també va declarar que no tenia constància que plataformes multinacionals com Uber o Cabify s’haguessin interessat a instal·lar-se al país.

Sigui com sigui, en cas que finalment hi hagués un creixement d’empreses operant aquesta tipologia d’oferta, el director de Transport va apuntar que «en un primer moment, quan ens trepitgen l’hort, tots aixequem l’alarma; però altra cosa és que aquesta alarma hi sigui», mostrant-se confiat que el servei de taxi d’Andorra serà competitiu, i que en darrera instància, «l’elecció del client serà lliure dins de tot el ventall de transport públic que hi haurà». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT