PUBLICITAT

Andorra la Vella

L’ACA aposta per la formació per reduir la sinistralitat a la carretera

Creu que el repte és «formar bons conductors», ja que el codi de circulació «ja és prou restrictiu»

Per Albert Belis

Maestre i Alcober, abans de començar la presentació.
Maestre i Alcober, abans de començar la presentació. | ANA / E. P.

L’Automòbil Club d’Andorra (ACA) considera que el nou codi de circulació «ja és prou restrictiu» i «és un camí fet que funciona molt bé», però en sancions «s’ha tocat sostre», de manera que ara cal apostar per «formar bons conductors» i no incrementar les penalitzacions, segons ha afirmat avui el secretari general de l’entitat, Toni Sasplugas, durant la presentació de l’informe Imaca 2021 que s'ha dut a terme a la sala d’actes de MoraBanc d’Andorra la Vella. 

«No hem estat mai massa alineats en una sola manera d’evitar accidents, com ara l’augment de les sancions, sinó que sempre hem pensat que és molt rellevant la formació; per nosaltres és tan significatiu que hi hagi elements coercitius, tot i que seria molt pobre quedar-nos en això, com formar bons conductors, perquè el 95% dels accidents depenen del factor humà, i per això caldria continuar amb les campanyes de conscienciació». En resum, ha afegit Sasplugas, «tenim més recorregut en ensenyar la conducció correcta que en continuar penalitzant amb multes o sancions». 

Aquesta opció podria incloure reciclatges, replantejar els models formatius, fer cursos de conducció sobre neu, experiències en cas d’accident, visitar les víctimes de sinistres o el carnet per punts. «Qui no condueix bé és el conductor, així que hem de posar el focus en això, perquè si pagues 200 euros per una sanció o es queden el cotxe o el permís de conduir, els pagaràs i ho acataràs, però continuaràs sent un mal conductor, de manera que l’hem de formar i conscienciar», ha sentenciat el secretari general de l’ACA.

Segons Sasplugas, «l’efecte conductor és importantíssim, i s’hi pot incidir amb les campanyes de conscienciació, que és una part rellevant que no hem d’obviar, però també hi ha altres factors, com ara la casualitat dels fets, l’estat òptim de la via pública o la modernitat del parc mòbil, com és el cas d’Andorra, així que si ens queda com a variable més important dels accidents el conductor, és important que es continuï apostant per la conscienciació».

El treball aporta algunes dades positives respecte al 2020 –any de pandèmia–, com ara la baixada de sancions per excés de velocitat, però dibuixa un escenari similar respecte al 2019 (any de prepandèmia) pel que fa als grans indicadors en sancions i sinistralitat. «Estem tornant a efectes prepandèmia, les dades estan massa lineals, així que s’ha aconseguit poc i costa que les campanyes tinguin incidència; en definitiva, costa millorar com a conductors, no aconseguim baixar cap dada preocupant de manera radical, hi ha molt marge de millora», ha lamentat el secretari general de l’ACA.

L’informe detalla que baixen les sancions per excés de velocitat. Així, el 2021 se situen en 13.678 (-5,73%), una xifra similar a la del 2019 (13.322), i més baixa que el 2020 (14.132). D’altra banda, augmenten un 38,35% les sancions per conduir sota els efectes de l’alcohol. En aquest context, la franja d’edat que agrupa més sancions és la que va de 30 a 49 anys amb un total de 268 sancions, per sobre la dada registrada l’any 2020 (231) i enfilant-se cap a les del 2019 (288).

Pel que fa a la sinistralitat, han augmentat els accidents en general un 18,3%. L’any 2021 s’han registrat 496 accidents, el 2020 van ser 419 i el 2019, van tenir lloc un total de 520. En la mateixa línia, augmenten els accidents de circulació amb víctimes: 252 al 2021 (215 el 2020 i 283 l’any 2019).

En la presentació de l’informe Imaca de l’ACA, que compleix 10 anys, s'ha fet balanç d’aquest període i s'ha anunciat que a partir de l’any vinent l’entitat deixarà de publicar dades sobre mobilitat i es traslladarà aquesta responsabilitat al Departament d’Estadística del Govern. A partir d’aquí, l’ACA apostarà per organitzar taules rodones per presentar iniciatives d’altres països amb l’objectiu de donar-les a conèixer i estimular el debat. Avui ha començat amb el cotxe connectat.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT