PUBLICITAT

La Massana

Executiu i comú es comprometen a trobar solucions de mobilitat a la Massana

Espot recalca que el Govern no és capaç d’afrontar «projectes faraònics» com el vial de la parròquia

Per Àlex Pont

Les autoritats caminen pel nou eixamplament de la CG-3 entre la CS d’Anyós i el túnel de les Dos Valires.
Les autoritats caminen pel nou eixamplament de la CG-3 entre la CS d’Anyós i el túnel de les Dos Valires. | SFGA / CESTEVE

El Govern es compromet a trobar solucions als problemes de mobilitat de l’interior de la Massana i les valls del nord abans d’esgotar els mesos restants de legislatura. Així ho va afirmar el cap de Govern, Xavier Espot, durant la presentació del doble carril de baixada a la CG-3, entre la CS d’Anyós i el túnel de les Dos Valires, afegint que «aquesta obra que presentem i materialitzem s’inscriu perfectament en la dinàmica i filosofia de l’Executiu en un context en què la situació financera no es troba en el seu millor moment». 

D’aquesta manera, el cap de Govern va deixar clar que alguns dels «projectes faraònics» que s’inclouen en el programa de l’inici de la legislatura i que «venen de dècades enrere» com el vial de Sant Julià de Lòria per afavorir el tràfic de la frontera hispanoandorrana o el de la Massana «no es podran concebre tal com esperàvem». Si bé s’ha dut a terme una destinació de recursos a les famílies i els col·lectius vulnerables després de les conseqüències negatives de la pandèmia, «hem de seguir una línia de solucions de la mobilitat intermèdies i assequibles que atorguin un retorn i un valor afegit a la ciutadania», va assenyalar Espot. 

L’Executiu va recordar que l’entrada a la parròquia ha de suportar de manera diària la circulació d’aproximadament 18.700 vehicles i al voltant d’uns 6.000 en hores punta en sentit sud. Per aquest motiu, el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, va asseverar que el col·lapse a les delimitacions de la Massana «està solucionat» i haurà de propiciar un trànsit fluït fins i tot a la temporada d’hivern, ja que «també s’ha habilitat un espai de cadenatge a causa dels problemes que vam detectar de circulació durant els darrers episodis de neu». De la mateixa manera, Filloy va reconèixer la necessitat de «reajustar la geometria de les iniciatives de la infraestructura viària i extrapolar projectes com els d’aquest desdoblament a la resta del territori en què es detecten embussos».

Quant al pla de l’eixamplament de l’entrada de la Massana, el cap de Govern va recordar que s’han destinat més de dos milions d’euros, tot i que «al principi va causar una mica de col·lapse durant les feines d’enquitranament i habilitació del sòl, però que és propi de qualsevol tasca d’adequació i manteniment de la xarxa de carreteres». Tot i ser coneixedors que aquesta iniciativa no soluciona la problemàtica generalitzada d’embussos i tràfic dens de la parròquia, «tenim una assignatura pendent per tirar endavant noves accions que facilitin la descongestió a les immediacions del nucli urbà», va indicar Espot.

Al seu torn, la cònsol major de la Massana, Olga Molné, va destacar el compromís de col·laboració de la corporació envers la problemàtica de mobilitat a les valls del nord i va recalcar que «tenim a sobre de la taula diverses propostes per facilitar l’accés a les parròquies de la Massana i d’Ordino, encara que no hi ha res decidit i hem d’estudiar una coordinació efectiva entre les administracions competents». En aquest sentit, el comú va afirmar que al llarg del matí d’ahir, el trànsit va experimentar una millora considerable a l’hora de circular per les carreteres exteriors de la població un cop passat el túnel de les Dos Valires. Segons va indicar Molné, «estem pensant en un seguit de petits eixamples i dobles vials en direcció nord on, actualment, no existeix una infraestructura suficient per suportar la quantitat de vehicles que transiten». Així, la corporació massanenca es posiciona en la mateixa línia que el Govern a favor de materialitzar noves opcions de mobilitat abans de finalitzar la legislatura.

«A part de no tenir els recursos financers suficients per dur a terme el vial de Sant Julià de Lòria o el de la Massana, no creiem que sigui necessari, a dia d’avui, embarcar-nos en aquest projecte», va manifestar el cap de Govern. De la mateixa manera, va augurar que «és possible que d’aquí a 30 anys ens trobem amb aquesta problemàtica i s’hagi de posar una solució definitiva», però l’Executiu té la intenció de continuar pel camí de les solucions de mobilitat «humils i amb una despesa assequible en funció de l’estat dels comptes públics». Finalment, Espot va afirmar que aquest desdoblament es tracta d’un primer pas, tot i que «cal anar més enllà» amb la finalitat d’aconseguir que «els massanencs i les massanenques tinguin la qualitat de vida que es mereixen». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT