Andorra la Vella
El Govern començarà a tramitar els abonaments gratuïts pel bus el dia 23
Els usuaris podran obtenir el seu títol de viatges en suport digital a través de l’‘app’ i també físic
El Govern, mitjançant les companyies concessionàries de les línies nacionals de bus, començarà a distribuir el dia 23 els abonaments mensuals gratuïts als residents d’Andorra. A través d’una prova pilot de sis mesos de durada, l’Executiu vol testar una hipotètica implantació futura d’un model de transport públic sense cost pels seus habitants, a la vegada que vol servir a la ciutadania una solució més per al context de crisi i d’augment generalitzat dels preus. «La finalitat de la prova és la lluita contra el canvi climàtic, inclosa en el full de ruta de l’Horitzó 23, i per pal·liar la pèrdua del poder adquisitiu de la ciutadania», ha incidit el director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport, Josep Pujol.
Entrant al detall de la prova, que entrarà en vigor l’1 de juliol i estarà activa fins al 31 de desembre d’enguany, Pujol ha detallat que se’n podran beneficiar els residents al país d’entre tres i 64 anys. Aquesta forquilla s’explica pel fet que els més menuts no paguen per utilitzar el transport, i que els més grans ja tenen el recurs també de franc de la Targeta Magna, així com queden exclosos els usuaris amb dret a altres títols subvencionats com els del Bus Jove o la Targeta Blava. Per a fer-ne ús, els interessats podran escollir entre el suport digital i el físic. En el primer cas, serà necessari disposar del Certificat Digital, i mitjançant de la web transports.ad, fer la demanda i obtenir un número d’activació que s’haurà d’introduir a l’aplicació MOU_T_B, que proveirà el suport per disposar del títol de viatges.
En canvi, els que optin per la targeta clàssica, s’hauran de dirigir a l’Estació Nacional d’Autobusos per tal d’activar l’abonament, presentant algun document d’identitat que acrediti la residència al Principat. Cal tenir en compte que els usuaris que disposin de crèdit als seus títols, els podran continuar fent servir fins al seu venciment, però en cas que vulguin passar-se a l’abonament gratuït, hauran de fer la gestió presencial. En qualsevol cas, tant en la via digital com la física, l’abonament es renovarà automàticament. Per tant, el títol serà vàlid fins a finals d’any.
D’altra banda, un dels elements que hi havia pendent per al desenvolupament d’aquesta mesura era el sistema de pagament a les companyies de bus que operen el servei, Nadal i Coopalsa. Segons el director de Transport, la fórmula que s’ha trobat per «garantir la vitalitat financera de les concessionàries» ha estat dur a terme un pagament amb un import estimat «segons la previsió de vendes històriques», i a final de mes, liquidar la diferència, si s’escau. El Govern pagarà a les empreses 30 euros per abonament activat, és a dir, que la persona l’utilitzi almenys una vegada al mes. Així mateix, sembla que també avançaria favorablement l’arribada a un acord per a la compensació de l’abonament mensual des de la seva posada en marxa al setembre, malgrat que el secretari d’Estat d’Economia i Empresa, Èric Bartolomé, ha reconegut que hi ha divergències en el valor que se li aporta a les variables d’una fórmula, els principis de la qual «són compartits per tothom».
No obstant això, conscients que pot augmentar el nombre d’usuaris, des del Govern s'han mostrat oberts a fer modificacions en el servei, els horaris i les freqüències en cas de necessitat. «Quan veiem les dades de viatgers i validacions, anirem fent modificacions, si s’escau», ha puntualitzat Pujol, que ha valorat que «gràcies al nou sistema de transport públic i la seva plataforma, és més fàcil de fer el seguiment». En una línia similar, Bartolomé ha compartit que «hem treballat amb diferents escenaris, però esperem una resposta massiva», afegint que «la prova pilot permetrà veure la reacció i acollida de la població».
Un possible enllaç ferroviari amb Catalunya seria «una bona notícia» per a Èric Bartolomé
Preguntat al voltant dels estudis que ha encarregat la Generalitat de Catalunya sobre la viabilitat de noves línies de tren al territori català, inclosa la que uniria la Seu d’Urgell amb Andorra, el secretari d’Estat d’Economia i Empresa, Èric Bartolomé, va declarar que «si aquests estudis tiren endavant, són viables i financerament sostenibles, seria una bona notícia pel Principat en aquesta històrica voluntat de tenir una connexió ferroviària», a la vegada que va apuntar que «està totalment alineat amb els interessos manifestats per part del cap de Govern de tenir, a mitjà o llarg termini, una connexió de tren». En aquest sentit, el secretari d’Estat va apuntar que «tenim coneixement de què s’està fent» gràcies a les bones relacions entre administracions, malgrat insistir en el «caràcter previ i fase molt incipient de l’anàlisi». Per tot plegat, es va mostrar esperançat que aquest treball pugui tirar endavant, i que en el moment que hi hagi quelcom versemblant «hi hagi un diàleg amb el Govern d’Andorra per donar continuïtat a aquest projecte iniciat per la banda catalana». Paral·lelament, sobre l’heliport, Bartolomé va informar que si es compleixen els terminis, la decisió sobre aquesta infraestructura es prendrà durant aquest mateix any.