PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Creix la compra anticipada de vacances a les agències de viatge

Els hotels es mostren «positius però amb cautela» sobre l’ocupació prevista per aquesta temporada

Per Anna Casanova

Uns turistes estan a la recepció d’un hotel.
Uns turistes estan a la recepció d’un hotel. | MARICEL BLANCH

La compra anticipada de vacances per aquest estiu ha augmentat, segons va informar la vicepresidenta de l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra (AAVA), Maica Terrones. En aquest sentit, va assegurar que «enguany també s’ha avançat molt la venda respecte a anys anteriors». El 2021, en plena pandèmia i quan encara estaven establertes les restriccions sanitàries, es va caracteritzar per ser una temporada de viatges planejats en l’últim moment, a territoris de proximitat i amb un nombre pernoctacions baix. La dinàmica d’enguany, però, ha ocasionat que «en algunes destinacions ja costi trobar-hi places», va apuntar la vicepresidenta de l’AAVA. Amb relació a la disponibilitat, «el mes d’agost està gairebé tot ple», va apuntar. Sobre les previsions de les agències, Terrones va indicar que «ara per ara tenim unes dades pràcticament iguals a les prepandèmiques», i va afegir que «si continuem així, podem arribar a superar els resultats del 2019».

Respecte de les destinacions predilectes, si bé Terrones va assenyalar que «els clients demanen una mica de tot i no hi ha un lloc que destaqui», els països amb platja són els més predominants, ja sigui a la zona del mediterrani, com per exemple Grècia; a Turquia; o a Jordània. A més, hi ha molta demanda per viatjar als Estats Units i a Canadà, ja que «han estat tancats durant molt de temps», va observar. Així mateix, les illes exòtiques com les Maldives o les Seychelles tenen molt d’èxit any rere any.
Amb aquesta situació peculiar, la vicepresidenta de l’AAVA va destacar que tots aquells que vulguin marxar aquest estiu de viatge mitjançant una agència i que encara no s’han plantejat realitzar les reserves, «que no ho deixin per molt endavant perquè sinó, tindran problemes de disponibilitat».

Paral·lelament, el turisme receptiu també ha incrementat i, en aquesta línia, la vicepresidenta de l’AAVA va expressar que «estem força contents perquè s’ha reactivat molt». Conseqüentment, els resultats de les reserves de vacances al Principat estan sent favorables, i Terrones va asseverar que «alguns receptius ja han superat les xifres del 2019 a dia d’avui». Per la seva banda, s’ha tornat a engegar el turisme de grups, un sector que «ha trigat més a recuperar-se». Altrament, el perfil del turista és «molt familiar», i preval la nacionalitat espanyola i francesa.

Quant a l’ocupació hotelera, el president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Jordi París, va assegurar que «la recuperació és optimista i positiva», una tendència que s’ha vist aquest hivern i que «confiem que segueixi la mateixa línia ara a l’estiu». Tanmateix, si bé les previsions són bones, en aquests moments «hi ha cautela» per part del sector. Molts dels hotels que funcionaran per la temporada estan començant a obrir a «partir d’aquesta setmana o la vinent», i és per aquesta raó que encara «estem a l’espera a que passin els dies per veure com evoluciona», va explicar París. A més, també es va mostrar preocupat perquè «no tothom està arrancant com voldria l’estiu». Alguns hotels i parròquies tenen índex superiors a d’altres, però el volum de clients depèn molt, en aquest cas, de «la categoria de l’hotel i de la parròquia on està ubicada», va assegurar París. 

Respecte al perfil de turista que pernocta als hotels, el president de l’UHA va apuntar que ha canviat amb les temporades, i va manifestar que «ja es va veure clarament l’any passat». Entre d’altres, els atractius principals estan començant a ser la muntanya, la salut, el benestar –molt lligat al spa i el wellness– i també la gastronomia. També va remarcar que els espanyols i els francesos són «les nacionalitats de la temporada». Amb tot, París va manifestar que «s’ha diversificat la demanda a Andorra i és important que tinguem altres tipus de clients a qui fer-los noves propostes i projectes». 

 

L’UHA creu que la taxa turística és poc «oberta i optimista»

El president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Jordi París, va assegurar que la taxa turística «hauria pogut ser més oberta i optimista», i va considerar que hauria pogut abastar no només la recaptació pel que serà el desenvolupament de l’activitat turística, sinó també la sostenibilitat. «També ens hagués agradat molt que les persones que pernocten amb autocaravanes paguessin aquesta taxa», va afegir, ja que actualment només implica els establiments turístics. Pel que fa a l’aprovació del nou impost, París va assegurar que «nosaltres no estàvem d’acord amb el fet que fos tan aviat, però els criteris del Govern han prevalgut més que els nostres». Finalment, si bé el president de l’UHA va remarcar que l’administració «té les seves necessitats», va informar que «en principi no ha de suposar cap problema per als hotels, ja que no som el primer país que ho implementem i acabarà entrant a la normalitat».

PUBLICITAT
PUBLICITAT