PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Més de la meitat de les carreteres del país aproven amb bona nota

Els cotxes gaudeixen de més seguretat, mentre que els ciclistes són els usuaris més vulnerables

Per Àlex Pont

Cristian Bardají, Jaume Bonell i Joan Domingo.
Cristian Bardají, Jaume Bonell i Joan Domingo. | SFGA / JAVILADOT

Gairebé el 60% de les carreteres del Principat es troben en unes condicions de seguretat òptimes per a la seva circulació, segons les anàlisis dels vials per part dels serveis de mobilitat del Reial Club Automòbil de Catalunya (RACC). En aquest sentit, els tècnics van examinar les característiques de la CG-1, la CG-2 i la CG-3 per facilitar al Ministeri de Territori un informe que serveixi per, tal com va indicar el director del Departament de Mobilitat, Jaume Bonell, «adequar les carreteres a les necessitats dels usuaris i millorar les infraestructures per garantir la seguretat dels desplaçaments el màxim possible».

Tot i que la tasca es va demorar a causa de l’aturada propiciada per la pandèmia de la covid, Bonell va presentar ahir els resultats de les avaluacions juntament amb el director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, el tècnic de seguretat viària del RACC, Joan Domingo i el director de l’Automòbil Club d’Andorra (ACA), David Fraissinet. Al seu torn, Bardají va explicar en què consisteix el programa internacional d’examinació de les calçades Internal Road Assesment Programme (IRAP), el qual es va centrar en la mesura dels riscos proactius de les tres carreteres generals, que conformen el 60% del total (78 quilòmetres).

El procés d’avaluació es va dividir en diverses fases. Primerament, el RACC va dur a terme un treball de camp amb la fotografia i la codificació dels atributs mitjançant un recorregut amb un vehicle especialitzat a través de les carreteres. Després, es va dur a terme un càlcul dels trams i es van puntuar mitjançant el programa IRAP, el qual avalua les senyalitzacions, l’amplada de la via, la lluminositat i les proteccions, entre altres coses. Finalment, les dues fases restants corresponen a un pla d’inversions per a corregir les mancances detectades i una implementació a càrrec del Govern.

D’aquesta manera, els resultats van demostrar que el 95% dels trams examinats tenen tres estrelles o més; sent cinc la puntuació més alta i, una, la més baixa i, per tant, menys segura. A raó d’aquestes dades, Bonell va indicar que «millorarem aproximadament cinc quilòmetres asfàltics perjudicats per l’acció dels materials anticongelants». Al seu torn, Domingo va afirmar que és un bon resultat pels cotxes, però «els vianants, les motocicletes i els usuaris de bicicletes són més vulnerables pel volum d’interaccions a la via i, sobretot, perquè no van tan protegits com els conductors d’automòbils».

Finalment, el tècnic de seguretat del RACC va esmentar alguns dels punts febles de la xarxa de carreteres del Principat. Per una part, l’informe assenyala que a la via hi ha un gran volum d’usuaris, entre ciclistes, vianants i turismes, per tant, «si hi ha molta interacció, augmenta el risc». També va destacar l’exposició que provoquen les interseccions, el desgast de l’asfalt per raons meteorològiques i químiques, i l’orografia del país, la qual està caracteritzada per forts desnivells a causa de les muntanyes. Paral·lelament, el director de Mobilitat va explicar que l’estudi del 60% de les carreteres va suposar un cost d’aproximadament 7.000 euros, mentre que la segona fase de l’examinació «s’hauria de fer després de l’estiu i se centraria en les altres carreteres generals, els túnels i les secundàries». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT