Escaldes-Engordany
Autocars Nadal vol resoldre els «fronts oberts» abans de la gratuïtat del servei
Gabriel lamenta que el Govern no els ha comunicat la mesura
L’anunci sobre la proposta de gratuïtat del transport públic feta ahir pel Govern ha agafat amb sorpresa i preocupació a les companyies de bus que operen el servei. És el cas d’Autocars Nadal, concessionària de les línies Exprés i L1, que uneixen Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany, ja que segons va declarar el seu director general, Bartumeu Gabriel, «demanem que, primerament, es tinguin les coses pendents resoltes abans d’iniciar-ne una altra». «El problema que veiem és que tenim molt fronts oberts que no s’han solucionat: les compensacions per l’abonament mensual de 30 euros i l’equilibri econòmic del segon any de concessió, quan ja anem de camí de tancar el tercer any», va incidir Gabriel, recalcant a més que «no tenim cap resposta». De fet, tant Nadal com Coopalsa, l’altra empresa concessionària, han presentat ja tres demandes diferents a la Batllia en contra del Govern en relació amb aspectes de les condicions econòmiques relatives a l’actual concessió, que es va iniciar el setembre del 2019.
Sigui com sigui, Gabriel va exposar que «la mesura hi és i s’ha d’acceptar», i per aquest motiu, insten a l’Executiu a mantenir una trobada tan aviat com sigui possible perquè se’ls detallin les condicions i la seva aplicació. I és que, tal com va lamentar el director general d’Autocars Nadal, «aquesta notícia la vam saber el dilluns a través d’un mitjà, però ningú ens ho va fer saber i ho vam confirmar a la roda de premsa del Govern», denunciant doncs que «en cap moment ens han ofert de parlar-ne; esperem que ho facin».
En concret, des d’Autocars Nadal estan neguitosos al voltant dels serrells i la logística que pot implicar l’aplicació de la gratuïtat, més enllà dels aspectes econòmics que pot implicar la decisió, ja que tal com va posar en relleu el director general «ara ja tenim tensions de tresoreria força importants, i posar el transport públic gratuït encara la pot incrementar més». Així, Gabriel va incidir que «hi ha molts paràmetres que s’han d’acordar i estem preocupats», a la vegada que va reclamar que «és molt fàcil dir: vinga, fem això, i no comptar amb nosaltres per res, que som els que ho haurem d’aplicar». «Darrere de la mesura hi ha una complexitat de feina i d’acordar com es farà tot això que no s’està dient, i a mi és el que em preocupa», va sentenciar el director general.
En darrera instància i a títol personal, Gabriel va valorar que «jo sempre he dit que les coses gratuïtes no tenen el mateix valor que si et fan pagar alguna cosa, ni que sigui el mínim o un preu simbòlic».
La proposta de gratuïtat del transport públic preveu que el Govern es faci càrrec íntegrament dels abonaments mensuals de 30 euros i els anuals de 215 del Bus Jove, que només podria ser adquirida per gent resident al país. Així, l’Executiu calcula que aquesta mesura suposarà una aportació extraordinària d’almenys 2,8 milions d’euros, dels prop de vuit que l’administració central destinarà a l’execució de la bateria de mesures per millorar el poder adquisitiu de la població.