Escaldes-Engordany
El 50% dels tràmits oficials es podran fer en línia a finals d’any
La digitalització farà que s’estalviïn més de 50.000 desplaçaments
El nou portal web del ciutadà per les tramitacions oficials de l’administració pública ja funciona a ple rendiment i, tal com va dir el secretari d’Estat de Transformació Digital i Projectes Estratègics, César Marquina, «preveiem que cap a finals d’any es puguin dur a terme fins a 350 tràmits diferents mitjançant la web, la qual cosa representa el 50% de les gestions totals». Val a dir que, a dia d’avui, el portal funciona per oferir servei als ciutadans amb un de cada quatre tràmits disponibles, mentre que el 2021 tan sols es podien dur a terme un 13% de les accions disponibles.
Pel que fa a l’estalvi que propiciarà la digitalització, Marquina va afirmar que «si durant el 2021 tots els tràmits haguessin esdevingut digitals, l’administració hauria evitat, com a mínim, un total de 50.000 desplaçaments dels ciutadans amb la contaminació que comporta el transport». També va afegir que l’estalvi amb l’utillatge, el mobiliari i el material que fan servir els administratius seria proporcional al nombre de tràmits i «esdevindria un avenç per la preservació del Medi Ambient amb la reducció del paper utilitzat».
El portal www.e-tramits.ad forma part del programa de transformació digital del país amb la finalitat d’agilitzar les gestions i millorar les relacions i l’accessibilitat entre les administracions i la ciutadania i les empreses. El que vol afavorir el Govern amb aquesta plataforma és propiciar un únic punt d’entrada a la tramitació en línia, millorar l’experiència de l’usuari «amb un disseny web intuïtiu i fàcil», establir una disponibilitat de 24 hores al dia, i donar la màxima utilitat al certificat digital. De fet, l’experiència del ciutadà al web constarà de tres blocs diferenciats. Primer de tot, es troba el catàleg de tràmits, en què s’estableixen els camins per dur a terme les gestions desitjades. Després, la carpeta del ciutadà i, finalment, la notificació electrònica, en què es podrà verificar la resolució i l’estat de les demandes i peticions.
D’altra banda, el Govern afirma que la seva voluntat era posar en marxa aquest portal fa mesos, però l’emergència sanitària i la priorització dels esforços es va centrar en la lluita contra la pandèmia. Tot i això, Marquina va destacar que engegar aquest projecte requereix força temps perquè «no es tracta d’una simple migració del tràmit a la web, sinó que és un procés que necessita un reajustament de les aplicacions i una enginyeria concreta per a cada tipus de gestió». De fet, l’Executiu ha donat prioritat a l’habilitació dels tràmits més demandats com, per exemple, els processos administratius relatius als vehicles de motor i a les llicències.
Finalment, el secretari d’Estat de Transformació Digital va explicar que, de moment, no es durà a terme cap reestructuració del nombre de personal administratiu, però «és probable que d’aquí a dos anys apareguin noves funcions públiques que necessitin places per a ser cobertes, com per exemple un centre d’atenció a l’usuari que millori l’accessibilitat del ciutadà».