Escaldes-Engordany
Nova demanda de les empreses de transport públic a l’Executiu
Les compensacions del primer any de concessió arriben a la Batllia
Les companyies de bus han engegat un nou procediment judicial contra el Govern. En aquesta ocasió, les dues empreses que duen a terme el servei nacional de transport públic, Autocars Nadal i Coopalsa, han traslladat a la Batllia el desacord al voltant del càlcul per la compensació del primer any de concessió. El període concret correspon al comprès entre l’1 de setembre de 2019 i el 31 d’agost del 2020, on hi va haver un impacte directe de la pandèmia del coronavirus al servei: reducció de freqüències, limitació d’aforaments i una davallada del nombre d’usuaris. «La demanda correspon al reequilibri econòmic pel primer any de concessió», va confirmar el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, que va puntualitzar que «no estem d’acord amb la quantitat que ens proposa l’Executiu».
En concret, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, va explicar que es tracta d’un element més en l’equilibri econòmic de les concessions, i va remarcar que la demanda de les companyies és perquè el Govern doni compliment al format de comptes suggerit pel mateix Executiu. «El model que ens van oferir contemplava un càlcul de les despeses i els ingressos partir de les auditories de comptabilitat, a banda que el Govern es va comprometre a assumir l’equilibri zero d’aquest còmput», va remarcar Dallerès, afirmant que l’aportació feta des de l’administració «no arriba a cobrir el dèficit».
D’aquesta manera, Gabriel assegura que haver d’arribar a la Batllia no era l’escenari desitjat per la companyia, però va incidir que no els ha quedat més remei que procedir per aquesta via, després que el Govern desestimés el recurs presentat per les empreses adjudicatàries al respecte. Així, sense voler entrar al detall de la xifra que s’està debatent, el director general d’Autocars Nadal va incidir que «vam percebre una quantitat que no respon a les nostres estimacions», afegint que «es tracta d’una diferència de càlcul».
Però, més enllà dels números concrets de l’etapa pandèmica, el que les companyies volen aconseguir amb la demanda és dilucidar i posar de forma clara sobre la taula «els paràmetres que se segueixen per determinar l’equilibri», pel fet que és un exercici que es realitza anualment. «Cada any s’hauran de fer aquests càlculs, així que volem que s’esclareixi la forma», va refermar Gabriel, que va posar d’exemple la desviació pel preu del gasoil que actualment pateix el sector i que s’haurà de reflectir en l’avaluació de la compensació del curs actual, pel fet que és «important». Així mateix, el gerent de Coopalsa va insistir que «no és extraordinari que al llarg d’una concessió hi hagi modificacions en el servei per adaptar-se a les necessitats», canvis que són responsabilitat del Govern. Però, va reclamar que l’Executiu també ha de procurar les «adequacions necessàries en tots els elements que pertorbin l’equilibri econòmic de les empreses concessionàries».
De fet, un altre dels elements que encara s’han de delimitar és l’equilibri per l’abonament mensual de 30 euros, engegat el setembre del 2021 i que encara no s’ha resolt. «Continuem esperant una resposta», va explicar el director general d’Autocars Nadal, a la vegada que va indicar que «esperem que es resolgui aviat, perquè anem pel camí dels vuit mesos sense que haguem pogut rebre una indemnització per la diferència de recaptació». «No es poden acumular els problemes indefinidament», va refermar Dallerès. Cal recordar que, després que es posés en marxa una comissió amb representants del Govern i de les companyies per establir una compensació, l’Executiu va acabar oferint una proposta econòmica que dista amb escreix de les plantejades per les empreses, segons han posat en manifest en diverses ocasions els representants.
En qualsevol cas, Autocars Nadal va asseverar que no tenen previst iniciar cap reclamació pel que fa a la integració tarifària, tal com va procedir Coopalsa fa pocs dies. «En el nostre cas, no tenim tanta afectació pel fet que el nostre servei es mou únicament en una zona», va argumentar Gabriel. La companyia gestiona les línies L1 i Exprés, que uneixen Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany.
Per la seva banda, la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, ahir amb funcions de Portaveu durant la compareixença posterior al Consell de Ministres, va declarar que l’Executiu està treballant en les diferents compensacions a les companyies concessionàries. I, respecte dels tràmits judicials iniciats, va incidir que «té dret a defensar de la millor manera que cregui el que creu que és just».