Escaldes-Engordany
Viaplana planteja fer una connexió ferroviària entre Andorra i la Seu
L’alcalde creu que abans d’una possible unió des de Puigcerdà, caldria millorar l’actual trajecte de l’R3
El consistori de la Seu d’Urgell és favorable a apostar per alternatives sostenibles a l’actual transport per carretera. Segons va declarar a EL PERIÒDIC el seu alcalde, Francesc Viaplana, seria adient estudiar les opcions al voltant del transport ferroviari, i va plantejar una unió entre la capital alt urgellenca i el Principat en tren. «Sempre he cregut que seria molt interessant i penso que és del tot viable, crear un sistema ferroviari entre la Seu d’Urgell i Andorra», va assegurar Viaplana, que va posar en relleu que aquesta opció «ens ajudaria molt a esponjar la circulació en sentit Andorra, que tots sabem que en determinades dates festives i hores punta, es col·lapsa». Unes cues que, tal com va precisar, «com és lògic, també ens afecten a nosaltres», pel fet que «quan hi ha retencions per pujar cap a Andorra també hi són per arribar a les nostres localitats».
Cal tenir en compte que, segons l’alcalde de la Seu, «el volum de circulació que hi ha en aquesta carretera justifica que es fes una via molt més ampla, passant a parlar directament d’autovia». No obstant això, va precisar que «per més que facilitem i augmentem la capacitat de la via per la banda catalana, si després dins d’Andorra no hi ha disposició de moure tot aquest volum de circulació, ens trobarem amb un coll d’ampolla que generarà retencions igualment».
Per aquest motiu, Viaplana va instar a aprofitar l’avinentesa per «estudiar alternatives de transport sostenible», insistint en la possibilitat ferroviària. D’aquesta manera, l’alcalde va posar en relleu que «a l’Alt Urgell tenim espai per poder fer un gran aparcament per poder deixar els cotxes i acabar de pujar a Andorra en aquest sistema». Sigui com sigui, Viaplana va reconèixer que aquesta possibilitat suposa «un projecte a llarg termini», tot i remarcar que «és una iniciativa interessant».
En la mateixa línia, en relació amb el possible enllaç ferroviari des de Puigcerdà cap a Andorra i passant per la Seu d’Urgell, l’alcalde va indicar que es tracta d’un plantejament «desitjable», tot i que «no és tan senzill, perquè orogràficament és dificultós». A més, Viaplana va considerar que abans de pensar aquesta opció, «caldria millorar l’actual línia de Puigcerdà a Barcelona –R3–, perquè ara mateix suposa un viatge de tres hores». I és que, tal com va posar de manifest el batlle, «si des de la Seu o Andorra hem d’estar més de quatre hores per arribar a Barcelona en tren, la veritat és que no serveix».
Comitè tècnic i Poctefa
Cal recordar que, en el marc de la visita oficial al Principat del president de la Generalitat, Pere Aragonès, i en el decurs de la seva reunió amb el cap de Govern, Xavier Espot, ambdós mandataris van debatre al voltant de la qüestió de la mobilitat transfronterera i les possibles solucions a les mancances actuals. Així, van acordar definir un comitè tècnic per avaluar els plans en matèria viària i ferroviària per part de les dues administracions, emplaçant al ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, i al vicepresident i conseller de polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró a reunir-se per tractar la temàtica. Així mateix, Espot també va remarcar, les opcions de finançament europeu en aquesta matèria, concretament, a través del programa Poctefa.
Paral·lelament, sobre la proposta impulsada des del Ministeri de Presidència, Economia i Empresa, que preveu un enllaç per cable entre l’Aeroport d’Andorra-La Seu d’Urgell i Sant Julià de Lòria, Viaplana va reconèixer que va ser una de les qüestions tractades en la trobada que va mantenir el passat mes de gener amb el cap de Govern, però va apuntar que «crec que no hi ha un estudi seriós fet ni la voluntat ara mateix de tirar endavant aquest projecte». «Penso que hi ha altres sistemes de transport que es poden fer i que també serien recomanables», va sentenciar el batlle.