Escaldes-Engordany
El lloguer de material d’esquí torna a les xifres prepandèmia
Els comerciants es queixen de l’escassetat de mà d’obra a causa de la «precarietat» dels salaris
El lloguer de material d’esquí de les botigues del Principat torna a revifar i se situa en les xifres prepandèmia a la majoria de les parròquies segons el testimoni dels comerciants. Les onades de covid no han afectat en gran mesura l’afluència de clients als negocis, que en alguns casos han experimentat un increment dels ingressos en comparació amb les vendes de la temporada 2019-2020.
Un dels fets principals que preocupa el sector de lloguer d’esquís, a dia d’avui, són les restriccions del Regne Unit, a causa de l’augment dels casos de la variant òmicron, que va provocar la frenada dels turistes anglesos a Andorra a principis d’any. Però no ha estat així en tots els casos. A tall d’exemple, els comerciants de venda i lloguer de material d’esquí de Canillo Esports Elit afirmen que «pensàvem que notaríem les restriccions dels britànics, però al final han pogut arribar i veiem com ens està donant més vida». Des del mateix negoci, afirmen que «les bones condicions climatològiques de principis de desembre de l’any passat fins a l’anticicló que estem vivint en aquests moments, ens han beneficiat». Tot i això, van destacar que «si continuen aquestes temperatures tan altes, al final ens acabarem ressentint per la neu fosa» i que «a hores d’ara ens trobem a un 70% del total d’ingressos que vam dur a terme la temporada abans que esclatés la pandèmia».
Seguint una dinàmica similar al negoci de Canillo, el personal de Skimium de la Massana, va indicar que «el lloguer i les vendes van anar molt bé durant les vacances de Nadal, però no es pot comparar amb l’any passat que va ser una temporada per oblidar». També, van afirmar que «encara queden dos mesos de temporada i necessitem que arribi més gent de fora; no ens podem queixar, de moment».
A la botiga d’esquís Saint Moritz d’Arinsal, un dels encarregats va afirmar que «es nota que aquesta temporada hi ha més moviment i no hem parat de treballar durant els darrers caps de setmana de febrer». També, va indicar que «estàvem preocupats pel tema dels britànics, ja que a aquestes altures de l’estació hivernal aquests són els encarregats d’aportar el contingent turístic necessari perquè la temporada sigui rendible». La preocupació del negoci d’Arinsal, però, gira entorn els canvis sobtats del clima, igual que enla majoria dels comerciants del sector.
Habitatge desorbitat
D’altra banda, els temporers s’han vist afectats durant els mesos d’hivern per la manca d’habitatge, el preu del lloguer i les condicions salarials dels contractes. L’encarregat del comerç Everest Encamp, Diego Valverde, va assenyalar que «en general està sent un bon hivern a nivell de vendes, però la mà d’obra s’ha vist fortament ressentida per la precarietat dels sous». Des del mateix negoci afirmen que molts dels temporers «prefereixen anar als Estats Units que a Andorra». A més a més, Valverde va indicar que «ens estem trobant amb un increment de clients russos i ucraïnesos, la qual cosa ens sorprèn a causa del conflicte actual que s’està duent a terme entre ambdós països». Per la seva banda, els clients espanyols i francesos continuen sent els més nombrosos pel que fa al lloguer de material d’esquí, mentre que una bona part dels turistes amb més poder adquisitiu de països com Rússia, són els que «han proporcionat més vendes en el que portem de temporada».
Des d’Esports Elit, els comerciants avisen que «si el salari no puja, al final els treballadors de fora no podran assumir el cost del lloguer i els serveis essencials; Andorra comença a perdre atractiu turístic i laboral per culpa d’aquests factors».
Altres negocis del sector com la botiga d’esquís Zephir del Pas de la Casa, afirmen que alguns dels temporers s’han trobat amb problemes burocràtics per les restriccions de la covid. Segons un dels treballadors, «és molt probable que complim els objectius establerts per l’empresa a curt termini amb relació als lloguers i l’activitat econòmica»; tanmateix, «hem hagut d’assumir una quantitat de feina per sobre de les possibilitats dels treballadors que tenim; hem trobat a faltar personal».