Escaldes-Engordany
Lluita contra l’estereotip
Per remarcar el paper femení i les mancances d’igualtat l’ARI ha organitzat un debat amb escolars
L’11 de febrer se celebra internacionalment el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, una jornada promoguda des de les Nacions Unides per tal de donar visibilitat al seu paper en la matèria i per tal de contribuir en la vocació de les futures professionals. Al Principat, Andorra Recerca i Innovació (ARI) s’ha unit un any més a la commemoració de la jornada, i enguany ho fa amb una activitat virtual per generar debat al respecte entre els alumnes de batxillerat i acabar amb els estereotips. «Aquest any hem volgut visibilitzar el dia dins les escoles per veure com es conceben els estereotips a les aules i la reflexió que en podem fer», va apuntar una de les investigadores de l’ARI que ha organitzat l’activitat, Montse Brugulat, que va detallar que consistirà en «una sessió d’intercanvi de reflexions entorn del paper que ocupa la dona en la ciència i el significat de la jornada», amb una durada d’1.30 hores.
Segons Brugulat, la primera part constarà de 30 minuts per exposar les qüestions a debatre, si bé es va repartir amb anterioritat un qüestionari als alumnes participants per tal que arribessin a la jornada amb algunes nocions i unes opinions formades. «Per tal de no començar la jornada en fred, els hem plantejat algunes qüestions que podrem parlar obertament en la sessió així com compartir experiències personals», va refermar la investigadora. Així, aquest col·loqui més profund es durà a terme en petits grups, per facilitar la participació dels joves, i també durant 30 minuts.
Cal tenir en compte que en aquesta ocasió s’han unit una setantena de participants, la majoria dels quals són estudiants de batxillerat dels diferents sistemes educatius del país, tot i que també en prendran part els docents. En qualsevol cas, la voluntat de l’ARI és que aquesta activitat es pugui mantenir en el temps i també adreçar-la a altres col·lectius. «Pensem que si ho volem fer de forma consolidada i amb edats més primerenques, el que hem de fer és coordinar-nos amb el Ministeri d’Educació i mirar d’organitzar una jornada amb molta més participació per part de les escoles», va incidir Brugulat. Així mateix, des de l’ARI han destacat la participació tant de nois com de noies a la jornada, pel fet que la voluntat és aconseguir «una reflexió conjunta».
Reptes de futur
El debat es repartirà en cinc sales per visibilitzar les categories STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques, per les seves sigles en anglès). Un dels elements que s’emfatitzaran són «les dificultats i situacions que van trobar les dones al passat», si bé un dels objectius principals és definir «quins són els reptes de futur i com podem contribuir a millorar la igualtat de la dona dins el món de la ciència». En aquest sentit, des de l’ARI esperen que els participants reflexionin sobre «la bretxa que actualment tenim, i el sostre de vidre existent de cara a l’accessibilitat de les dones a certs càrrecs», aspectes que s’han d’eliminar per tal d’assolir la paritat en aquest sector. D’aquesta manera, l’última part de la jornada serà posar en comú les conclusions i recollir-les a través d’una aplicació que crearà un mural amb forma de notes de paper, peça que en acabar l’acte es publicarà a les xarxes socials.
En darrera instància, Brugulat va posar l’accent en la voluntat de l’ARI de «fomentar les vocacions relacionades a la ciència en les noies», aprofitant per posar sobre la taula dades del percentatge de dones a la Universitat d’Andorra i les dels països veïns en les diferents formacions científiques i tecnològiques. Una diferència que no va notar la mateixa Brugulat, biòloga, tot i ser conscient que a les carreres d’enginyeria «sí que hi havia un biaix molt marcat, i no fa tants anys».
Equitat, Diversitat i Inclusió: L’aigua ens uneix és el lema que les Nacions Unides han escollit per la jornada d’enguany, donant un enfocament més holístic i en reconeixement al paper de la dona com a agents de canvi en l’ODS 6, d’Aigua neta i Sanejament. De fet, una investigadora de l’ARI prendrà part en una conferència on participaran professionals de molts països.