PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

La Universitat d’Andorra aprova el Pla d’igualtat de gènere

S'estableixen 32 accions a implementar fins al 2025

Per El Periòdic

Estudiants de l’UdA davant les instal·lacions del centre.
Estudiants de l’UdA davant les instal·lacions del centre. | UdA

Amb motiu del Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència, la Universitat d’Andorra (UdA) ha fet públic el seu Pla d’igualtat de gènere, que fa un diagnòstic sobre la matèria i marca 32 accions a implementar fins al 2025. Els principals objectius són fomentar una cultura d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes en el si del centre, reduir la segregació horitzontal –que hi hagi estudis i llocs de treball tradicionalment més feminitzats i més masculinitzats–, prevenir qualsevol conducta que pugui suposar una discriminació per raó de sexe, i promoure la docència i la recerca amb perspectiva de gènere.

La diagnosi del Pla d’igualtat de gènere posa de manifest que la recerca a l’UdA està liderada majoritàriament per dones. En el període analitzat, tots els grups de recerca estan coordinats per dones, el 79% dels membres són d’aquest sexe, el 85% de les tesis finalitzades són de dones i hi ha un 65% de doctorandes. En canvi, aquesta majoria femenina no es troba en les posicions de supervisió i d’avaluació de les tesis, recursos majoritàriament provinents de fora del centre. Pel que fa a les accions que es volen tirar endavant en aquest àmbit, l’objectiu és incloure la perspectiva de gènere en la recerca de forma transversal.

La major presència femenina també s’observa en la plantilla de la universitat en general, formada per un 70% de dones i per un 75% d’elles en els càrrecs de responsabilitat. Alhora, s’observa l’existència de professions més feminitzades (Serveis Administratius i professorat dels estudis d’Educació i d’Infermeria) i més masculinitzades (Serveis Informàtics i professorat dels estudis d’Informàtica). Pel que fa a les retribucions salarials, la segregació horitzontal i que hi hagi més proporció d’homes amb més antiguitat fan que, estadísticament, el col·lectiu masculí percebi un salari superior al de les dones. Tot i això, no s’ha detectat cap discriminació directa, ni en la política retributiva, ni en l’accés, la promoció o la formació del personal. La diagnosi també destaca l’existència, des del 2008, d’un programa de conciliació laboral i familiar, del qual es beneficien dones i homes en proporcions similars.

Pel que fa al col·lectiu d’estudiants, les dones representen el 52% del total en els estudis reglats i el 69% en els de formació continuada. També s’hi observa una marcada segregació horitzontal: el 93% dels estudiants d’Informàtica són homes, mentre que els estudis més feminitzats són els bàtxelors en Llengua Catalana (83% de dones), Ciències de l’educació (81% de dones), Infermeria (73% de dones) i Humanitats (69% de dones).

El total de 32 accions que estableix el Pla d’igualtat de gènere s’estructuren en cinc eixos, començant pel d’implementació, en el qual es preveu la creació d’un servei d’igualtat que vetlli pel seguiment del Pla. El segon eix és el de la sensibilització, que proposa formacions i altres iniciatives per crear una cultura favorable a la igualtat de gènere i l’elaboració d’una guia de llenguatge inclusiu. En tercer lloc hi ha un bloc sobre revisió de processos, en el qual es proposen mesures per reduir la segregació horitzontal. El quart eix està dedicat a la prevenció de les desigualtats i discriminacions, la principal acció del qual és l’elaboració d’un protocol de prevenció i actuació davant de casos d’assetjament sexual o per raó de sexe. I finalment, el cinquè eix agrupa les accions destinades a promoure la docència i la recerca amb perspectiva de gènere.

PUBLICITAT
PUBLICITAT