PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Les companyies de bus confien a tancar les compensacions al febrer

Nadal i Coopalsa escullen un expert en bitllets i un jurista cadascú per representar-los en la comissió

Per Lídia López

Imatge d’arxiu d’un bus de l’L1 circulant per l’avinguda Esteve Albert d’Escaldes-Engordany.
Imatge d’arxiu d’un bus de l’L1 circulant per l’avinguda Esteve Albert d’Escaldes-Engordany. | El Periòdic

La comissió de treball per resoldre el desacord sobre les compensacions pel menyscapte econòmic derivat de la posada en marxa de l’abonament de transport mensual a 30 euros ja ha començat a treballar. Les companyies de bus esperen poder acostar posicions amb l’Executiu i equilibrar la tresoreria durant el mes de febrer, ja que aquesta problemàtica s’arrossega des que va entrar en vigor la nova tarifa el darrer 1 de setembre del 2021. «Penso que durant el transcurs del mes de febrer s’haurà de tenir una solució sobre la taula», va declarar al respecte el director general d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, que va reconèixer que «com més aviat ho aclarim, millor» pel fet que «es van acumulant tensions de tresoreria» que és important anar resolent. En una línia similar, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, va indicar que «entenc que la resolució hauria de ser relativament ràpida», augurant una temporalitat en el treball de la comissió «de setmanes».

D’aquesta manera, ambdós representants van posar de manifest que la primera reunió entre les tres parts havia servit per presentar el context actual i els diferents punts de vista sobre la qüestió de la compensació, per a partir d’aquí, iniciar una anàlisi i trobar una conclusió comuna i una proposta de resolució que totes les parts hauran d’acceptar. «Ha sigut una primera reunió de presa de contacte. Ara estem a l’espera de com avança la comissió que ha de trobar una sortida que es pugui compartir entre tots», va remarcar Dallerès, mentre que Gabriel va compartir que «una vegada s’ha posat tot sobre la taula, cada part ha de treballar la seva exposició i després, posar-la en comú per trobar la millor solució».

Cal posar en relleu que les companyies han delegat la seva representació a la taula de treball a dos professionals externs. Segons va indicar el director general d’Autocars Nadal, un d’ells és un expert en transport, en concret, «en tot allò que té a veure amb el ticketing», és a dir, amb els bitllets. A més, també han disposat un jurista «per fer un millor seguiment de què es tracta i que tot s’interpreti bé». I Coopalsa també ha escollit dos professionals en aquestes matèries com a representants. «Nosaltres no ens hem volgut vincular directament perquè, durant el dia a dia, els punts de vista són diferents. Així que és millor que ho facin experts en la matèria», va precisar Gabriel.

Per la seva banda, el Govern va explicar en un comunicat de premsa dies enrere que l’objectiu de la comissió de treball era «fixar els criteris per a la metodologia de càlcul de les compensacions per pal·liar la davallada d’ingressos per les companyies derivada de l’aplicació dels nous preus», i va defensar que les noves tarifes responien a la voluntat de «donar un nou impuls a la promoció de l’ús del transport públic al nostre país». De fet, aquesta comissió s’ha constituït després que els càlculs elaborats, per les companyies concessionàries de les línies de transport nacional d’una banda i de l’Executiu de l’altra, fossin clarament distants. Segons va estimar el mateix Dallerès el darrer mes de desembre, la proposta d’equilibri per l’abonament que aleshores els feia el Govern estava «per sota de la meitat» del seu càlcul.

Però, més enllà d’aquesta tasca actual amb els abonaments a 30 euros, les companyies estan esperançades que a través d’aquesta comissió es pugui concretar una base d’equilibri econòmic a les empreses de transport per a possibles noves modificacions en les tarifes mentre duri la concessió. «L’objectiu principal és fer unes bases clares per tal que, faci el que faci el Govern, es pugui calcular la compensació de forma ràpida i eficient, sense demorar-nos en el retorn dels diners per fer l’equilibri», va declarar Gabriel, que va detallar que «imaginem que l’Executiu estableix que a partir de l’any que ve, el bus sigui gratuït. Qui ho paga això? Doncs la cosa seria establir aquest procediment, de quina manera suplir aquestes casuístiques». En aquest sentit, el gerent de Coopalsa va relatar que «possiblement, aniran apareixent nous problemes, però haurà de ser el Govern qui determini com s’han de dirimir les discrepàncies que puguin anar sorgint».

PUBLICITAT
PUBLICITAT