PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«Fa temps que som un Silicon Valley de ‘streamers’ i no s’ha aprofitat»

Entrevista al Cofundador de l’empresa andorrana Five Media Clan Roger Espuga

Per Laia Bautista

El cofundador de l’empresa andorrana Five Media Clan Roger Espuga.
El cofundador de l’empresa andorrana Five Media Clan Roger Espuga. | Five Media Clan

Roger Espuga és cofundador de l’empresa andorrana Five Media Clan juntament amb Dani Lorenzo i Sergi Martí. Va estudiar Direcció i Administració d’Empreses a la universitat IQS de Barcelona i va fer dos màsters a Boston: un sobre negoci internacional i un altre sobre data analítics, aquest últim de manera virtual des d’Andorra per culpa de la pandèmia. La covid, però, va ser el motiu pel qual va sorgir la idea de fundar l’empresa amb dos amics seus, Lorenzo i Martí, el novembre del 2020, tot i que el projecte no va sortir a la llum fins a l’abril del 2021 després de fitxar a dos streamers de renom: RickyEdit i MateoZ.

–Five Media Clan és la primera organització d’eSports, d’entreteniment i lifestyle d’Andorra.
–A l’ecosistema dels eSports i entreteniment digital hi ha tres sectors: l’individual, que són els streamers més coneguts com RickyEdit o Ibai; els equips de competició i els de creació de contingut. Nosaltres hem creat un equip, en aquest cas de Fortnite, i una organització on hem englobat els streamers que creiem que tenen el millor perfil, amb una imatge i unes característiques que ens agraden, i d’aquí hem creat una marca que els engloba. Ens encarreguem de vendre merchandising, de preparar esdeveniments presencials, organitzar sessions de fotos, oferir propostes professionals per desenvolupar la seva imatge i contactar amb marques que puguin col·laborar amb ells.

–En quins projectes estan treballant des de Five Media Clan?
–Estem pensant a expandir-nos en altres eSports i crear les nostres pròpies instal·lacions al Principat, especialment, perquè som d’aquí i volem esdevenir la primera marca andorrana en eSports, promotora tant a escala nacional com internacional. Tanmateix, la nostra intenció aquest 2022 és tenir un equip de Valorant.

–El Valorant és un videojoc d’equip. Això vol dir que Five Media Clan se centrarà més en la competició?
–Ens agrada el tema de la competició, però ens centrem molt més en la creació de contingut i una marca més lifestyle, perquè és comercialment més atractiva per les marques. La competició requereix molta més inversió de capitals, molta més estructura empresarial, que al principi no pots tenir. Només fa nou mesos que estem actius i per invertir només en eSports s’ha de tenir una previsió mínima d’inversió de 200.000 euros.

–Quina projecció econòmica tenen per a finals de 2022?
–La projecció que tenim per a finals d’aquest any és arribar als 150.000 euros, uns beneficis que ens arriben per dues vies principals: les campanyes comercials amb marques i la venda de merchandising o roba.

–I empresarial?
–D’ençà que vam començar, el creixement va ser exponencial i ha superat les nostres expectatives amb escreixos, però a curt i a llarg termini tenim els mateixos objectius: convertir-nos en el club i en la marca més potent hispanoparlant, que el màxim de persones s’identifiqui amb la nostra marca a partir dels nostres streamers, organitzar esdeveniments a gran escala, expandir-se a altres països traspassant barreres lingüístiques, transcendir més amb el sector gaming i poder organitzar un concert, nacional o internacional, on assisteixin streamers i estrelles musicals. Al final no hi ha límits en aquest sector com així ho ha demostrat per exemple Ibai que va organitzar des d’un combat de boxa a un campionat mundial de globus amb Gerard Piqué.

–Quin impacte considera que tenen els eSports a Andorra?
–Com vaig dir a la convenció GES-X que es va celebrar al Principat, crec que s’ha de distingir entre els eSports i l’entreteniment digital. El punt fort d’Andorra no són els eSports en si, perquè la competició és molt descentralitzada. Tot i que el país sí que té potencial per fer-ho perquè si es construeix la infraestructura, es poden fer coses interessants, però el potencial que té Andorra és en l’àmbit de streamers i de creadors de contingut. Fa més de cinc anys que viuen molts dels streamers més importants del món i el potencial comercial que té Andorra amb aquests nois és molt gran, així i tot, no s’ha aprofitat fins ara.

–En relació amb els eSports, estan treballant amb persones del Principat o més aviat de l’Estat espanyol?
–Si volem posar-nos a competir, s’ha de fer un equip competitiu nacional en l’àmbit espanyol, perquè és on hi ha una inversió bastant elevada. Per tant, en el cas que fem un equip competitiu d’eSports, evidentment buscarem els millors d’Espanya per competir en l’àmbit espanyol. 

–Han hagut d’inveritir molts diners per poder tirar endavant el projecte o han rebut finançament d’empreses?
–Tot i que sí que vam rebre una mínima inversió, nosaltres vam començar amb molt pocs diners, perquè de seguida vam treballar amb els creadors de contingut. En aquest sector es pot començar de dues maneres: per la competició formant un equip i provant sort a veure si guanyes tornejos o crear una marca que sigui atractiva i que pugui ser molt més comercial en què englobi tots els creadors de contingut. En aquest sentit, vam estudiar el format per no haver-nos d’endeutar i van escollir la creació de contingut, aprofitant que Andorra és un atractiu número u en aquest sector.

–Van contactar amb els influencers RickyEdit i MateoZ?
–Sí, tot i que també vam contactar amb altres que o no ens van respondre o van declinar la nostra proposta. En canvi, amb RickyEdit i MateoZ va ser diferent. Els vam presentar el projecte i els hi va encantar la idea i, a més, van venir a residir a Andorra, el que facilita encara més la col·laboració. Tant RickyEdit com MateoZ van tenir una bona predisposició a tirar endavant el nostre projecte i això ha repercutit de manera positiva, ja que gran part de l’èxit que tenim ara és gràcies a ells que són les cares de la nostra marca. Gràcies a ells i la comunitat que tenen darrere hem guanyat aquest prestigi i ens hem pogut expandir fins al punt de permetre’ns fitxar els jugadors de Fortnite que tenim. Al final és una comunitat en la qual ens retroalimentem entre tots: si ets petit i entres al mateix equip que està el RickyEdit o el MateoZ, al final fas projectes conjunts amb ells, vas als esdeveniments amb ells i això ajuda a fer-te créixer.

–Pel que fa a l’entreteniment i al lifestyle en què se centren?
–Nosaltres ens centrem en el món del Twitch, de l’streaming i del gaming. Concretament, treballem a traslladar una imatge a l’exterior que vagi més enllà de la pantalla. Per això, busquem a persones dinàmiques que tinguin una imatge que es distancia del prototip de persona que juga a videojocs i els organitzem esdeveniments presencials per ser més propers amb la seva comunitat. Aquesta és la clau que ens ha fet tan populars respecte a altres empreses i equips.

–Quines empreses d’Andorra els financen o els donen suport?
–Fins ara ens han finançat de manera puntual i ens han donat suport la marca Kilvil i l’empresa Viladomat, per merchandising i projectes que hem volgut dur a terme. Tot i això, hem rebut lamentablement bastants no de part d’empreses andorranes i això ha sigut una decepció a escala nacional. D’altra banda, Andorra Business i el Govern estan començant a buscar formes de col·laboració i són dues entitats que ens han ajudat bastant, tot i que els nostres ingressos també han vingut de col·laboracions amb marques internacionals o amb alta presència a Espanya.

–El ministre d’Economia, Jordi Gallardo, vol convertir Andorra en un Silicon Valley, això és possible?
–Per arribar a convertir-se en un Silicon Valley, no ho sé, sobretot al nivell dels eSports. En l’àmbit de creadors de continguts ja fa temps que som un Silicon Valley i no s’ha aprofitat. És a dir, el Rubius, The Grefg i mil més viuen aquí a Andorra des de fa cinc anys i sembla que ara se n’adona molta gent. En altres paraules, crec que un Silicon Valley és dir molt ara mateix, però és positiu que treballin en aquesta direcció.

–D’altra banda, vostè va assistir a l’entrega de premis d’Esland organitzada per The Grefg. Va col·laborar en l’organització de l’esdeveniment?
–L’organització va ser tota de The Grefg amb els seus patrocinadors. Nosaltres vam assistir com acompanyants de RickyEdit, MateoZ i Stark, els quals estaven convidats. 

–Podria relatar-me la seva experiència en l’esdeveniment?
–La veritat és que va ser un esdeveniment que no té res a envejar a la Pilota d’Or. El que va aconseguir The Grefg al Palau de la Música de Barcelona va ser genial i és probable que en les pròximes edicions hi hagi sponsors o marques de multinacionals que hi vulguin participar. Recordo que un cop allà vam veure els creadors de contingut més grans del món en un mateix lloc i, certament, impressiona bastant. Espero que l’entrega de premis es continuï celebrant i que una d’elles sigui a Andorra.

–Quines nominacions li van agradar més?
–Una de les nominacions que em va agradar més va ser la de l’Agustin51 que va guanyar el premi a l’enfado de l’any. L’Agustin51 és un recent, però molt bon amic nostre amb el qual ens portem molt bé, i em va fer molta il·lusió que guanyés aquest premi. I una altra nominació que també em va agradar va ser la de ElXokas com a streamer revelació de l’any. Al final tots els premis em van agradar i considero que molts d’ells van ser encertats.

–Què en pensa sobre l’organització dels premis Esland? Considera que els premis per a creadors de contingut s’haurien de reconèixer dins del món de les arts?
–Està bé diferenciar, però per exemple dins de la gala dels premis Esland hi va haver el premi a la millor cançó. Avui dia hi ha bastants streamers com, en aquest cas, RickyEdit i Agustin51 que han començat a fer cançons per diversificar la seva imatge. Al final crec que tots els sectors es van barrejant en certa manera i al final tenen la mateixa importància. A més, crec que avui en dia les mètriques d’un cantant no tenen res a envejar-li a les d’un streamer i un exemple d’això va ser el cantant Rojuu que va fer una col·laboració amb Orslok i van estar nominats a la millor cançó de l’any. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT