PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’Eix Central vol més formació de base per millorar el servei

La CCIS es mostra «decepcionada» perquè el pla estratègic no inclou accions que han dut a terme

Per Albert Belis

Una dependenta atén uns clients en un establiment comercial del centre de la capital.
Una dependenta atén uns clients en un establiment comercial del centre de la capital. | EL PERIÒDIC

Després de la presentació aquest dilluns del pla estratègic de comerç, la majoria d’agents del sector implicats van quedar satisfets. Tot i això, la presidenta dels comerciants de l’Eix Central, Sònia Yebra, va demanar ahir que s’aposti per la formació des de la base per pal·liar un dels dèficits que el pla ha detectat: la millora de la qualitat del servei. Tot i que el Lycée ja ofereix una formació en l’àmbit del comerç, des d’Eix Central demanen una FP especialitzada en el sistema andorrà, de manera que «la gent jove que entri al mercat laboral ho faci amb un cert coneixement». A més, va afegir, «hem d’actuar amb la gent que ja està treballant i que han de millorar en la seva formació per ser especialistes».

Per la seva banda, la Confederació Empresarial Andorrana (CEA també va incidir en aquest aspecte. Així, el seu gerent, Iago Andreu, va destacar que en el marc del Consell Econòmic i Social es va crear una comissió d’ensenyament amb l’objectiu de posar en marxa dues formacions, una de les quals per formar professionals del comerç i d’atenció al públic. «Aquesta és una aposta a llarg termini, no veurem resultats d’un dia per l’altre; la qualitat de l’atenció al públic ha millorat, però encara hi ha molt camí per recórrer, ja que tenim pendent prestigiar aquest àmbit perquè els joves del país sembla que no tenen massa interès en treballar-hi, però tot i ser un sector dur en les condicions laborals, també s’ha demostrat que s’hi pot fer una carrera professional interessant i aconseguir uns bons ingressos», va assegurar Andreu.

La presidenta de l’Associació de comerciants de Riberaygua i Travesseres, Rosa Pascuet, va donar una altra visió sobre el tema. «Tenim molt bona puntuació amb la qualitat del servei, perquè a nosaltres no ens passa la gent per davant, l’hem de cridar i fer venir al nostre barri, aquesta és la diferència amb el gran carrer comercial, on arriba la gent que es publicita a través de les campanyes del Govern i que paguem tots». Pascuet també va assegurar que ja treballen la digitalització i la comunicació a través dels diferents canals, tot i que «hem de continuar millorant cada dia».

De tota manera, una part del sector no va quedar del tot satisfet de la presentació del nou pla. Per exemple, la directora de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS), Pilar Escaler, va afirmar que «en línies generals el pla ens sembla bé, perquè és una posada al dia de l’anterior», però «hem quedat una mica decebuts, ja que no s’han inclòs algunes de les accions que hem dut a terme, com el Label de qualitat o el pla estratègic amb els comuns». En aquest sentit, Escaler va lamentar que abans de fer la presentació no se’ls hagués consultat i per això preveuen posar sobre la taula aquests aspectes en els treballs en comissió que s’han d’iniciar properament i en la reunió del 2 de febrer.

Una de les dades que apuntava el treball de la consultoria fruit del primer pla estratègic iniciat el 2015 que es va presentar aquest dilluns a Andorra la Vella és que el 33% dels comerços de l’avinguda Meritxell havien canviat la seva oferta en el període comprès entre el 2015 i el 2021. En aquest sentit, des de la CEA van apuntar que «això vol dir que els operadors privats no s’han estat quiets durant aquest temps, no han parat de fer canvis i de millorar, tot i que alguns tindran més èxit i altres menys, però la part privada ha fet una part de la feina, que és posar-se les piles i millorar la botiga o el servei que ofereix, i això és important i cal destacar-ho».

PUBLICITAT
PUBLICITAT