PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Alguns models de cotxe freguen els 12 mesos per estar disponibles

L’AIVA remarca que la pandèmia ha impactat arreu de la producció

Per Lídia López

Un operari en una fàbrica de vehicles.
Un operari en una fàbrica de vehicles. | El Periódico de Catalunya / Joan Cortadellas

Les cadenes de producció en el sector de l’automòbil s’han vist directament impactades per la pandèmia del coronavirus, al punt que actualment, per determinats models o equipaments, el temps d’espera frega els 12 mesos. «M’atreveixo a dir que estem al llindar d’un any pràcticament», va posar en relleu el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa, que va matisar que «no estem dient que no hi hagi producte, sinó que no hi ha tot allò que voldríem». En aquest sentit, Sansa va exposar que després de la primera onada i el confinament, l’afectació va començar «amb períodes transitoris de tres o quatre mesos», però posteriorment, i a conseqüència de les successives onades del virus que s’han anat produint, aquest període es va anar allargant.

Tal com va detallar el president de l’AIVA, el primer impacte de la pandèmia a la producció de vehicles va ser en relació amb els contagis dels equips humans, pel fet que «si no hi havia contagis a la fàbrica, n’hi havia a la cadena de transport, sinó a l’agència de duanes, sinó al mateix concessionari...». I posteriorment, els efectes van ser majoritàriament en el transport. «Tothom recordarà les històries dels contenidors que van quedar apartats en algun moll on el trànsit va quedar aturat», va puntualitzar Sansa, que també va remarcar que «posteriorment, s’ha reactivat el consum i hi ha hagut més demanda que disponibilitat, cosa que ha afectat directament a components». 

A continuació en la cronologia d’afectació, el president de l’AIVA va recordar que «els més coneguts i anomenats són els que tenen a veure amb l’electrònica: els xips», un element que es pot trobar a pràcticament qualsevol aparell. No obstant això, Sansa va remarcar que «la casuística ha estat molt diversa, i ha pogut faltar un pedal del fre, un retrovisor, o un administratiu que no pot fer un tràmit d’exportació». En definitiva, va valorar que aquest context «ha provocat determinades mancances que no són generalitzades, però que se’n ressenten especialment tots aquells que necessiten un component dels països asiàtics i que tenen una alta demanda». És a dir, que «els cotxes més venuts i demanats són els que tenen més problemes de disponibilitat».

Resposta dels clients

Davant d’aquesta casuística, el president de l’AIVA va detallar que «hem hagut d’aprendre a conviure amb aquests factors, i el client també», i fent referència en aquest sentit que hi ha hagut diferents respostes per part dels compradors: des dels que s’han resignat a l’espera perquè volien un model, equipament i color concret; al que ha estat disposat a adaptar la demanda al que podia trobar en estoc; i un tercer que no ha pogut esperar i ha tingut una relació directa amb el mercat d’ocasió. Així, al voltant d’aquest darrer cas, Sansa va declarar que «és un sector que ha crescut exponencialment i ara començarà a tenir la mateixa problemàtica, perquè a poc a poc s’ha anat estenent», tot i reconèixer que «ha viscut una època d’esplendor».

Amb la mirada posada a aquest any, des de l’AIVA auguren, pel que fa a la manca d’estoc, que «hem d’assumir que això s’ha quedat i que serà molt difícil que millori el 2022», i per tant, «hem d’aprendre a treballar amb disponibilitats molt limitades, amb períodes d’entrega que s’allarguen i amb un increment dels costos». Per tot plegat, Sansa va considerar que l’any encetat, «es presenta bo pel que fa a xifres de treball, però complicat en relació amb l’accés a la matèria primera». 

PUBLICITAT
PUBLICITAT