PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’AIVA manté l’objectiu d’assolir les xifres de prepandèmia el 2022

L’associació és optimista de cara a mantenir la «línia de progressió» que el sector està vivint

Per Lídia López

Una família mira cotxes en un concessionari.
Una família mira cotxes en un concessionari. | Freepik

l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA) es torna a marcar de cara al 2022 l’objectiu de «mantenir la línia de progressió que portem» per tal de «recuperar les xifres de la prepandèmia». Així ho va manifestar el seu president, Carles Sansa, que es va mostrar esperançat que l’any entrant s’assoleixi una «estabilitat del consum», que l’ens és conscient que es donarà si tota la salut econòmica del Principat és bona. «Som conseqüència directa que els altres sectors van bé», va remarcar.

Així mateix, a falta dels resultats del darrer mes, l’AIVA està satisfeta amb el volum de matriculacions d’enguany. Sansa va explicar que «en general, la venda s’ha anat recuperant», i fins i tot va assegurar que «estem en unes xifres globals que no estan molt allunyades a les prepandèmia». I és que aquest era l’objectiu principal per aquest any, tenint en compte el gran impacte de la covid-19 sobre el sector el 2020, que afortunadament ha quedat enrere. Segons es desprèn de les dades publicades pel Departament d’Estadística, entre els mesos de gener i novembre d’enguany, a Andorra es van matricular 3.974 vehicles. Si es miren anys enrere, el 2020 la dada del mateix període era de 3.287 i de 4.139 el 2019. És a dir, la xifra s’ha acostat molt a l’assolida abans de la pandèmia malgrat els «alt i baixos que ha provocat encara aquest any el coronavirus».

Per tipologia de vehicle, Sansa va fer un apunt sobre el lleuger de repartiment –és a dir, les furgonetes–, matisant que «no ha acabat de recuperar-se molt bé». En aquest sentit, el president de l’AIVA va valorar que aquest fet podria haver estat donat per la relació d’aquests professionals amb el turisme, que ha viscut èpoques inestables, a la vegada que, en general, «van trigar més a reincorporar-se a la feina». Un seguit de situacions que els han situat «dos o tres esglaons per sota d’altres sectors que van tornar a l’activitat molt bé, com la construcció o els tallers mecànics». Si s’observen les dades d’Estadística al respecte, es pot observar que el darrer mes de novembre, havien augmentat un 21,5% les matriculacions de turismes i un 9,6% les motocicletes respecte al 2020. En canvi, els camions i camionetes havien baixat un 17,2% –malgrat que només es rebaixés en cinc vehicles el total–. En qualsevol cas, l’acumulat de gener a novembre en comparació amb l’any passat era positiu en els tres grups: +26,2% els turismes, +12,2% les motocicletes i +15,8% els camions.

Així mateix, Sansa va fer una puntualització en relació amb els informes del Departament d’Estadística, remarcant que «una gran part d’aquests vehicles que es veuen com a matriculats no són nous, sinó que són importats amb una edat que pot anar des d’un mes fins als sis anys», i va creure que «potser hi hauria una feina afegida a Estadística a desgranar quina part és vehicle nou i quina importat perquè està tot barrejat».

L’híbrid esdevé clau

Un altre aspecte destacat per l’AIVA va ser el fet que els vehicles sostenibles han guanyat rellevància al mercat andorrà. «El vehicle sostenible ha passat de tenir un caràcter secundari a ser un actor principal», va declarar Sansa, que va assegurar que l’element de l’eficiència i les emissions «acostuma a aparèixer a totes les converses entre compradors i comercials de forma recurrent», al punt que «la primera consideració és buscar un vehicle eficient». I entre les diferents opcions disponibles, el president va indicar que la que té més èxit és la de l’híbrid: «La solució com a vehicle únic, dins de l’àmbit dels eficients, l’està donant l’híbrid». En primer lloc, Sansa hi va situar els híbrids no endollables –carreguen les bateries mentre el cotxe circula–, que tot i tenir menys ajudes «són els que han tingut major nombre de matriculacions». A continuació, i amb uns ajuts més importants per part del Govern, s’hi van situar els híbrids endollables, i a partir d’aquí es fa el salt al purament elèctric, que funciona i es carrega de forma totalment verda. Dins d’aquesta categoria, el president de l’AIVA va distingir dues tipologies molt distingides de cotxes: «Podem dir que un elèctric pur és, o bé un alta gamma o bé un vehicle utilitari, de dimensions reduïdes per la mobilitat interna».

Analitzant les xifres d’Estadística al voltant de la matriculació en funció de la tipologia d’energia, la variació acumulada fins al novembre d’enguany en comparació a la de fa un any demostren un creixement del 61,6% en els elèctrics purs –han passat de 73 a 118–, els híbrids de gasolina i endollable van augmentar un 114,6% –de 48 a 103–, els de gasolina no endollable van anar a l’alça en un 87,8% –de 156 a 293–, i els de gasoil no endollables van créixer un 118,5% –de 27 a 59–. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT