PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els educadors socials tenen la intenció d’impulsar una llei marc

Des del col·lectiu educatiu manifesten la necessitat de tenir «un paraigua legal» com a professionals

Per Laia Bautista

Imatge d’arxiu d’un grup de joves al pati de l’escola.
Imatge d’arxiu d’un grup de joves al pati de l’escola. | Tony Lara

Els educadors socials de l’àmbit de l’ensenyament tenen la intenció de promoure la creació d’una llei marc per poder tenir «un paraigua legal». Així ho va anunciar l’educador social Carles Perea a EL PERIÒDIC. En aquest sentit, va afegir que «cal continuar desenvolupant una llei que ens pugui englobar on es descrigui el nostre paper, perquè tothom pugui conèixer quines són les nostres funcions». A més, va aprofitar per a posar de manifest la importància de recuperar l’associació professional d’educadors socials per a poder tenir un seguiment més precís d’aquest col·lectiu i poder ajudar-se mútuament.

Tot i que certs aspectes de la figura de l’educador social ja consten dins de la Llei de Funció Pública, Perea va considerar que és necessari que «es delimiti molt bé quin és el treball de l’educador en cadascun dels seus camps d’actuació, a més de detallar quines són les seves principals funcions i quines atribucions ponen tenir com a treballadors públics». Per això, va puntualitzar que «tot i que estem reconeguts, fa falta que estiguem en un paraigua legal». En el seu cas com a educador social als centres educatius, va explicar que ja estan treballant a desplegar tot el reglament, perquè es delimitin correctament les funcions d’aquesta figura dins les escoles i va insistir en el fet que els educadors socials d’altres àmbits (penitenciari, residencial, de carrer...) també poden sumar-s’hi per a poder incloure les seves casuístiques segons el sector en el qual treballen.

Així doncs, també va posar en relleu que, anys enrere, van començar a desenvolupar l’associació professional d’educadors socials, però, poc després, es va quedar aturada. Per aquest motiu, Perea va explicar que seria interessant tenir activa l’associació, per aglutinar al col·lectiu i poder saber, de manera més precisa, quina és la situació dels educadors socials a Andorra, fet que els permetria conèixer els problemes que es troben segons el seu context d’actuació a més de poder trobar solucions de manera més ràpida i eficaç.

D’altra banda, també va voler precisar que «el treball en equip és la clau de l’èxit socioeducatiu», ja que la figura de l’educador social sempre treballa conjuntament amb altres especialistes, com poden ser els treballadors socials, els psicòlegs i els psicopedagogs. Actualment, el sector se centra en la prevenció i la intervenció de l’assetjament i de les conductes de risc, especialment, en joves. «Intervenir en adolescents és un procés que ha de ser continu i no puntual», va manifestar Perea. En aquest sentit, va explicar que, a banda de l’educador als centres educatius, també hi ha la figura de l’educador de carrer, el qual s’encarrega de la part més sociocomunitària dels ciutadans (en joves i en adults).

Situacions de risc per la Covid/ En un altre sentit, Perea va ressaltar la necessitat de la figura de l’educador social en època de pandèmia. «Ens estem trobant adolescents i adults que estan patint situacions socials on, moltes vegades, som la clau per a poder ajudar-los». A més, per culpa de la Covid, «ens trobem casos molt greus que hem de treballar conjuntament amb Salut Mental», va assegurar l’educador i va afirmar que els casos derivats de la pandèmia «els estem salvant i tirant endavant».
L’educador social és l’especialista que s’encarrega d’intervenir entre la persona afectada i el sistema, és a dir, és el nexe entre les dues parts, però ho fa conjuntament amb altres professionals. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT