PUBLICITAT

Truffaut, Ophüls i Nunes, tres clàssics per al cartell d'hivern

  • Completen la programació els prometedors debuts de Mar Coll i Duncan Jones
EL PERIÒDIC
LA SEU D'URGELL

Estupenda idea la del Cineclub de la Seu de recuperar dos megaclàssics del cine europeu de la segona meitat del segle XX: François Truffaut i Max Ophüls. Per als cinèfils més joves (i també per als no tan joves, tot sigui dit) serà probablement la primera oportunitat de veure obres magnes com ara Fahrenheit 451, Le dernier métro i Lola Montes en la pantalla gran per a la qual van ser concebudes, rodades i parides. Indiscutiblemnt, els amors literaris entre el bomber Guy Montag i l'enigmàtica Clarisse a Fahrenheit 451 (1966) no són el mateix en format XL. I no es perdin el paper doble de Julie Christie, en un dels papers de la seva vida. Un exemple perfecte de ciència ficció hard, inspirat en la novel·la homònima de Rad Bradbury. i autèntica raresa en la filmografia d'un Truffaut que venia de rodar Jules et Jim. Als antípodes de Fahrenheit 451 hi ha Le dernier métro, que va arrasar als Cesar del 1980 nduent-se'n 10 estatuetes i on el director va evocar e lParís de l'ocupació nazi a través de la peripècia d'un director de teatre jueu (Gérad Dépardieu) i la seva esposa (Catherine Deneuve).

Completa aquesta tripleta francòfona Lola Montes (1955), l'última pel·lícula del director austríac Max Ophuls, que traça aquí una aproximacio cinematogràfica a la vida i miracles de la ballarina i cortesana irlandesa (un caramelet de paper que va ser, per cert, per a l'actriu Martine Carol). Atenció: la còpia que es projectarà és la versió restaurada per la Cinemateca Francesa, estrenada a Cannes el 2008. Al costat de Truffaut i Ophüls, el tercer clàssic del cartell d'hivern és el director lusoespanyol Jose Maria Nunes, traspassat l'any passat i un dels noms fundacionals –al costat de Jacinto Esteva, Joaquim Jordà i Pere Portabella– de l'Escola de Barcelona. El Cineclub ha rescatat la seva primera pel·lícula, aquest Mañana... (1957), títol al seu moment incomprès –com la major part de la filmografia de Nunes, d'altra banda– pràcticament introbable i en la versió restaurada el 2004 per a Filmoteca de Catalunya. En l'elenc hi destaquen un jove José Sazatornil, Saza, i –atenció– ¡Arturo Fernández!

La resta de la programació ofereix un còctel del cine europeu més recent: els honors són per al veterà Julian Schnabel, que compareix amb La escaphandre et la papillon, tercer i –fins al moment– últim títol (2007) amb un cant a la supervivència: la del periodista Jean Domonique Bauby, que va patir als 43 anys una embòlia massiva i que va sobrebviure per explicar-ho. La dosi britànica la posen Fish Tank, drama social premiat a Cannes al 2009, i –atenció– Moon, de Duncan Jones, millor pel·lícula independent als BAFTA del 2009 i probablement el milor títol de ciència ficció dura del que portem de segle XXI. Completen el cartell les espanyoles Gracia Querejeta (Siete mesas) i Mar Coll (Tres dies amb la família), així com el mexicà Cary Joji Fukunaga (Sin nombre).



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT