PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Gairebé la meitat dels escolars afirmen que no els agrada llegir

L’enquesta revela que hi ha correlació entre els hàbits lectors i els bons resultats acadèmics

Per El Periòdic

Un moment de la roda de premsa de la presentació de les dades de l’enquesta.
Un moment de la roda de premsa de la presentació de les dades de l’enquesta. | ANA / L. G.

Gairebé la meitat dels escolars del país afirmen que no els agrada llegir. Aquesta és una de les dades més destacades que es desprenen de l’estudi sobre hàbits de lectura entre la població escolar que el Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior i el Centre de Recerca Sociològica (CRES) han dut a terme entre el febrer i l’abril d’enguany, en el qual hi han participat un total de 3.650 alumnes dels diferents centres educatius del Principat.

El director del CRES, Joan Micó, va ressaltar algunes de les dades extretes de l’enquesta, com el fet que a mesura que els infants creixen, la seva passió per la lectura «disminueix», exposant que només un 21% dels joves diuen que llegeixen diàriament i que un 57% dels alumnes no han visitat la biblioteca comunal o nacional, i un 39% no ha accedit en cap moment a la biblioteca de l’escola. A més, va destacar que amb relació als hàbits d’oci dels més joves, «la lectura es troba en penúltima posició» i «hi ha una diferència significativa entre gèneres».

La titular de la cartera d’Educació, Ester Vilarrubla, va posar en relleu que les conclusions extretes de l’estudi mostren que la lectura té una baixa socialització, tot puntualitzant que «no està present en la vida dels adolescents, no és un tema que se’n parli sovint, no és un regal que esperin». Una altra de les deduccions és que els infants i joves perden l’interès pels llibres, siguin recreatius o acadèmics, amb el pas del temps i va acceptar que «podria ser que alguns alumnes perdin la motivació per la lectura tenint en compte les tipologies dels llibres», motiu pel qual des del ministeri i els centres «cada cop fem més partícips els escolars perquè puguin escollir aquelles lectures que més els interessen a banda de les obligatòries», tot recordant que «hi ha llibres que per saber de la cultura general els has de conèixer i haver llegit».

Vilarrubla també va explicar que a través de l’enquesta s’ha verificat que hi ha una correlació positiva entre els hàbits lectors i els bons resultats acadèmics, i va destacar una conclusió que «potser em preocupa una mica», el risc de feminització. «Quan els preguntem directament si creuen que llegir és cosa de noies ens diuen que no, però com a les dades surt que és un plaer més lligat a les noies, sí que hi ha aquest risc que es feminitzi una mica el que és la lectura», va dir. En aquest sentit, la directora del Departament d’Inspecció i Qualitat Educativa, Marie Pagès, va assenyalar que les activitats d’oci «hi tenen molt a veure». «Penso que potser els videojocs no atreuen tant a les noies i potser ho compensen amb la lectura», va asseverar.

«En un primer moment prioritzarem els escolars de més de 12 anys, ja que les dades de l’enquesta mostren que és la franja d’edat que menys llegeix», va apuntar Pagès. Així doncs, va posar de manifest que es tracta d’un pla transversal que abordarà diversos eixos amb l’objectiu de mantenir el nombre de lectors, dinamitzar l’interès dels nois en els llibres per assolir un equilibri de gèneres, ampliar la socialització i el gust per a lectura, quatre puntals que es treballaran juntament amb les famílies dels infants i joves, i el sector cultural, el qual tindrà un paper molt important «per donar vida als llibres».

Divergències amb el forfet escolar/ Davant la notícia publicada per altres mitjans, en la qual s’exposa que hi ha discrepàncies entre el Ministeri d’Educació i un dels titulars del domini esquiable envers la signatura del conveni del forfet escolar, Vilarrubla va manifestar que «estem treballant per tancar l’acord», el qual espera haver enllestit en les pròximes «24 hores». Tanmateix, va treure ferro a la situació al·legant que les divergències rauen en «una interpretació diferent de com s’havia de signar el conveni», i va posar en relleu que «l’esquí escolar comença al gener i anem bé de temps». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT