PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

L’hivern al volant

L’ús d’equipaments especials és obligatori per a qualsevol vehicle que circula dins el país

Per Laia Bautista

Els colors de la neu són els indicadors de l’impacte que té la nevada en la xarxa viària.
Els colors de la neu són els indicadors de l’impacte que té la nevada en la xarxa viària. | Departament de Mobilitat

La conducció requereix molta atenció al volant d’ençà que s’arrenca el vehicle fins que se’l deixa estacionat. Però el moment en el qual s’ha d’extremar més les precaucions és en zones de visibilitat reduïda i, especialment, en situacions meteorològiques adverses com una nevada.

Per aquest motiu, de l’1 de novembre al 15 de maig el Govern obliga a dur equipaments especials –rodes d’hivern, cadenes o fundes– per poder conduir per les carreteres del Principat. «Una normativa que és obligatòria per a qualsevol vehicle que circula dins del país», van recordar des de Mobilitat. Els turistes i residents que ho incompleixin dins el període que està en vigor seran sancionats. Els dies que hi ha neu a la calçada la multa serà de 180 euros per als vehicles i de 500 per als de més de 3,5 tones; en canvi, els dies que no hi hagi la presència de neu a la via pública la multa serà de 60 euros pels vehicles i de 180 per als de més de 3,5 tones. Segons va posar en relleu un dels tècnics del Departament de Mobilitat, Dani Boneta, en l’antic Codi de circulació de l’any 1999 la Policia només podia multar en el cas que hi hagués neu a la calçada, i amb la modificació del 23 de gener del 2014, ja poden fer-ho en qualsevol circumstància.

Els pneumàtics d’hivern es diferencien dels convencionals pel distintiu –ubicat al flanc– d’una muntanya de tres pics amb un floc de neu a l’interior. Ara bé, les polivalents –que es poden fer servir durant tota la temporada– porten el distintiu d’hivern juntament amb les sigles M+S (Mud+ Snow) que signifiquen fang i neu en anglès.

El tècnic del Departament de Mobilitat va assenyalar que les cadenes i les fundes són productes homologats i, per tant, el Govern també els considera com a equipaments especials. Tot i això, Boneta va puntualitzar que l’ús de les cadenes és millor que el de les fundes, perquè faciliten el treball de les llevaneus. «Les fundes són un problema per a les llevaneus, perquè premsen la neu a la carretera i provoquen l’aparició de gel, fet pel qual complica la feina de les màquines. En canvi, les cadenes faciliten la feina, perquè trenquen les capes de gel que poden crear-se a la calçada», va explicar.

En un altre sentit, des de Mobilitat van recordar que els accidents més comuns durant la temporada d’hivern són provocats a causa de frenades brusques i de conductors que circulen per sobre de les velocitats aconsellades. «S’ha d’adequar la velocitat a l’estat de la calça», va alertar el tècnic. Així doncs, l’àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX) fa un servei de 24 hores durant tot l’any. Entre màquines llevaneu, turbines i camions de sal, hi ha una trentena de vehicles distribuïts entre les tres valls del país, va comunicar Boneta, afegint que Andorra «té una quota de màquines de neu molt més elevada que els països veïns».


Els colors de la neu

El Departament de Mobilitat durant la temporada d’hivern va informant sobre quin és l’impacte que té la nevada sobre la xarxa viària del país mitjançant quatre colors que en ordre de menys a més presència de neu són: la fase groga, que informa que s’ha de circular per sota dels 60 quilòmetres per hora; la taronja, que indica la presència de gel en la carretera, per això alerten que s’ha d’extremar la conducció i reduir la velocitat per sota dels 50; la vermella, que adverteix quan les condicions de la via pública són molt adverses i s’ha d’adaptar la velocitat als 30 quilòmetres per hora; i la negra, que serveix per anunciar quan la carretera és intransitable i el risc de quedar-se immobilitzat a la xarxa viària durant molta estona és molt elevat. 


Actituds al volant

En condicions de neu, el Departament de Mobilitat recomana que la conducció sigui tranquil·la i suau sense acceleracions, frenades ni cops de volant bruscos. «Primer aconsellem que s’ha d’equipar el vehicle, no només perquè et puguin sancionar, sinó per seguretat personal. Però, si un conductor no se sent segur, tot i portar els equipaments especials, suggerim que deixin el cotxe a casa i facin ús del transport públic», va assenyalar el tècnic del departament i va puntualitzar que tots els vehicles que són nous tenen el sistema de seguretat ABS (Antilock Braken System), és a dir, un sistema antibloqueig de les rodes. Ara bé, va indicar que «per evitar perdre el control del cotxe quan es frena sobre gel, les rodes han d’estar en línia recta».


Estacionar a l’exterior

No tothom té una plaça d’aparcament coberta. Per aquest motiu, en el cas d’haver de deixar estacionat el vehicle al carrer durant l’hivern, Mobilitat aconsella tres passos a seguir abans d’emprendre la marxa: primer de tot, recomanen engegar el vehicle per escalfar el motor i, tot seguit, encendre la calefacció. La calor ajudarà a fondre el gel que pot haver-hi a les finestres, a més d’evitar que s’embafin els vidres. En el cas de nevada, mentre el motor i la calefacció estan en funcionament, aconsellen treure la neu del vehicle. Des de les finestres –per tenir una bona visibilitat– fins a la neu que hi ha sobre del cotxe, ja que, a banda de sobrecarregar-lo de pes, en una corba o en una frenada la neu pot acabar al parabrisa i, com a consegüent, es pot perdre la visibilitat de la via. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT