PUBLICITAT

Andorra la Vella

Els joves demanen més espais d’oci saludable i oferta docent

Espot afirma que el nou pla «transversal» i «multitemàtic» estarà enllestit en les properes setmanes

Per Albert Belis

Xavier Espot, en el moment d’arribar a la trobada amb els joves.
Xavier Espot, en el moment d’arribar a la trobada amb els joves. | SFGA/CEsteve

El cap de Govern, Xavier Espot, es va reunir ahir amb els representants dels joves que han format part de la segona etapa de la fase participativa per a l’elaboració del Pla Nacional de la Infància i l’Adolescència (PNIA), un pla que estarà enllestit «en les properes setmanes» i que serà «transversal, multitemàtic i que abarcarà moltes necessitats i neguits», va afirmar Espot. Els joves van explicar les propostes al cap de Govern, unes propostes que es divideixen en els blocs temàtics de Salut, Educació, Lleure i Ocupació, i Justícia, i que han estat treballades amb els respectius ministeris. En aquest sentit, van destacar l’ampliació de l’oferta i la millora de l’orientació educativa, així com també els espais d’oci saludable. 

Un dels joves participants en la trobada, Mohamed Slimani, va posar èmfasi en aquest darrer aspecte. «Volem els espais d’oci que avui en dia encara no tenim a Andorra, amb l’objectiu que algun dia els puguem arribar a tenir, ja que volem practicar oci saludable, esport, per quedar amb els amics, passar el temps lliure i socialitzar-nos encara més del que ho fem ara», va explicar. Slimani també va destacar l’experiència laboral i l’arribada dels menors al món professional. «Hem tingut debats en les reunions preparatòries i creiem que hi ha força probabilitats que les nostres propostes es duguin a terme», va afirmar.

Un altre dels joves que ahir es va trobar amb el cap de Govern i la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla, Marco Castro, va destacar la importància dels aspectes relacionats amb l’educació, sobretot en el que fa referència a l’ampliació de l’oferta educativa i una millora en la fase d’orientació. «Volem millorar les lleis per la infància i l’adolescència i, en aquest sentit, els ministres ens van assegurar que les nostres propostes eren molt bones idees i que, si es pot, es duran a terme. Després de tants anys sense escoltar-nos, aquest procés està sent molt positiu per a nosaltres i, a més, ara podem seure amb el cap de Govern, que és una persona important», va afirmar.

Precisament Xavier Espot va recordar que aquesta iniciativa es va iniciar quan ell era ministre d’Afers Socials i va impulsar la llei de la infància i l’adolescència. «No volem que sigui un brindis al sol, sinó que es pugui complir, així que haurem de destriar el gra de la palla i aquelles accions que s’incloguin s’han de portar a terme en els propers quatre anys», va afirmar el cap de Govern. En la comissió nacional que se celebrarà d’aquí a poc es consensuaran les accions prioritàries i s’aprovarà l’articulat del pla, que s’haurà de fer cada quatre anys. Segons Espot, «els textos legals són molt bonics, però el que compta és que s’apliquin i repercuteixin en els drets i en la millora de la ciutadania, en aquest cas en els infants i els joves».

En declaracions als mitjans de comunicació prèvies a la trobada, el cap de Govern va explicar que s’havia introduït una novetat que significava un canvi de model:  la capacitat progressiva. Fins ara, s’atorgava la capacitat als joves majors d’edat, i cap als menors. A partir d’ara, va especificar, també es donarà importància a les circumstàncies, a més de a l’edat. En aquest sentit, va afirmar que «potser als 12 anys se’ls ha d’escoltar per algun aspecte concret, als 14 per un altre i als 16 també per un altre».

La participació dels joves en el PNIA, que té la finalitat d’establir objectius i estratègies d’actuació en les polítiques centrades en els infants i adolescents, s’ha estructurat en dues etapes. La primera es va dur a terme al novembre del 2020 i es va centrar en la realització de diferents activitats a tots els centres educatius. Després d’aquest treball a les aules, es va iniciar la segona etapa participativa del PNIA. Per fer-ho, el Ministeri d’Afers Socials, Joventut i Igualtat va crear quatre grups temàtics amb els joves de 16 a 18 anys.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT