PUBLICITAT

Humor, dansa i... ¡Eugenio!

  • Belbel, Joel Joan, Tennessee Williams, Rigola i Yllana completen el cartell més eclèctic dels últims temps
A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
?Evangelium', el proper 28 de gener al Centre de Congressos, a la galeria els altres cartells de la Temporada de Teatre: Pluja constant, Badomies, Fora de joc, Paganini, Gata sobre la teulada de zinc i Reugenio. Foto: EL PERIÒDIC

Feia moltes llunes, moltíssimes, que la Temporada de Teatre no es posava tan estupenda. Mirin, si no s'ho creuen, el cartell d'hivern: per començar, una insòlita proposta de dansa contemporània amb la veterana companyia catalana Trànsit Dansa. Ho és tant, d'insòlita, que cal remuntar-se quasi al plistocè per trobar un espectacle d'aquestes característiques a la Temporada. Hi haurà també, evidentment, teatre de text, amb dues vaques sagrades del teatre contemporani: del nord-americà, amb un megaclàssic com Tennessee Williams (Gata sobre teulada de zinc calenta), i també del català, amb l'última obra de Sergi Belbel (Fora de joc), aquí en la faceta d'autor i no en la director. La reglamentària dosi mediàtica la posa Joel Joan, un fix del Claror, que hi torna amb Pluja constant. I tampoc no hi faltarà la quota nacional: l'any passat va ser Líquid Dansa i ara és el torn de l'Escena Nacional, amb Badomies.

Però on la Temporada es posa per una vegada sentimental, decidida a tocar sense embuts la fibra sensible dels espectadors d'una certa edat, és amb Reugenio, aquesta mena de revival que s'ha muntat el fill del gran, grandísism i desaparegut humorista català, i que va llançar ara fa un parell de temporades amb l'objectiu, diu, de retre homenatge a l'home del Saben aquell que diu... : ¿Se'n recorden? «Li diu un padre a su hijo: ‘Hijo mío, ¡dime una mentira!' Y el hijo va i li diu: ‘Papá'». La cita és el 3 de març –una mica de paciència– i des d'ara mateix es veu venir que el Comunal, on sorprenentment s'ha programat la funció, es quedarà petit per aquesta sessió de nostàlgia humorística. Per anar matant el cuquet, provin recuperar algun dels seus discos clàssics. I un consell: comencin amb Con cierto sabor a Eugenio. Ja saben: «Y ahora, con la alegría que me caracteriza y aprovechando que estoy muy contento, voy a explicarles un chiste...» El cartell d‘hivern es completa amb els madrilenys Yllana, que no només repeteixen per enèsima vegada a la capital –els hem vist amb 666, Brokers, Star Trip...– sinó que a més ho fan amb Paganini, el mateix espectacle amb què van comparèixer ara fa tres cursos. Un vici, aquest de reincidir una i altra vegada en la mateixa pedra, que sembla enquistada a la Temporada. Però no es pot tenir tot.

Polis, gates i faules / Yllana, en fi, seran els últims hostes del Centre de Congressos; els honors els farà Evangelium, de Trànsit Dansa, la companyia de la coreògrafa mataronina Marta Rovira. Una rara oportunitat d'assistir a una funció de dansa contemporània, el gènere més maltractat d'aquest país des de la defunció del Dansand. A la capital, que aquest any programa quatre funcions en lloc de les tres habituals, també hi tindrem Fora de joc, l'últim Belbel, estrenat al Grec i que –diuen les cròniques–proposa en to de comèdia àcida una implacable dissecció de la naturalesa humana amb el futbol com a excusa. Atenció a l'elenc, amb trident d'or: Ana Azcona, Toni Sevilla i Francesc Liucchtetti. La direcció, de Cristina Clemente, esperança blanca (i femenina) de l'escena catalana.

Al Claror lauredià també hi haurà noms propis: assenyaladament, el de Joel Joan, que hi torna –l'any passat va arrasar amb Celebració– amb Pluja constant. Ell i Pere Ponce –que debuta al Principat– encarnen dos polis de Chicago més pròxims al Denzel Washington de Traffic que no als blues de Hill Street. El text d'aquest drama negríssim, del nord-americà Keith Huff; la direcció, del català Pau Miró. La càrrega de profunditat de la Temporada la posen Tennessee Williams i la seva Gata... Passada ara, això sí, pel sedàs d'Àlex Rigola –¿recorden el Titus Andronicus de fa una pila d'anys al Comunal?– i, atenció als antípodes de la celebèrrima versió cinematogràfica. El marrón de competir amb Paul Newman i Liz Taylor, per a Chantal Aimée i Andreu Benito. Per acabar, la proposta híbrida, a mig camí entre el teatre, la dansa i l'acrobàcia, de les Badomimes de l'ENA: ja saben, les faules de la Fontaine amb pallassa (Alba Sarraute) a dintre. Dirigeix Ester Nadal.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT