Els treballs al corredor H2 amb França finalitzaran el 2025
La CEA reclama incorporar una segona carretera alternativa en aquest accés pel nord
El ministre d’Ordenament Territorial i Habitatge, Víctor Filloy, va mantenir ahir una trobada amb la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i altres associacions adscrites a la patronal per explicar el projecte que arrencarà a la tardor del 2023 i finalitzarà en 2025 i que construirà una galeria per tal d’evitar el problema de les allaus al corredor H2, el que més problemes ha causat per allaus i que connecta amb França. Filloy va remarcar que l’objectiu impulsat des del Govern, i en particular des del seu ministeri, és «minimitzar els talls de carreteres». Així i tot, «el projecte està en fase de preestudi», va assegurar el titular de la cartera d’Ordenament Territorial i va advertir que «fins que no estigui acabada aquesta obra de l’H2 podem trobar algun episodi de tancament». El pressupost per al projecte s’estima que estigui entre els 14 i 16 milions d’euros d’una dotació total de 21 milions que aporten de manera equitativa tant Andorra com França. Filloy va recordar que aquesta inversió surt de «l’acord internacional entre Andorra i París del 2017 al qual s’aportaven 157,9 milions d’euros per la millora d’accessos sobretot cap a Andorra». A l’acte també va estar el president de la CEA, Gerard Cadena, qui va manifestar que «ens plantegem aquestes construccions per evitar el problema de les allaus perquè és l’únic accés que tenim amb tot el nord de França», i va afegir que aquest problema «és perjudicial per a l’economia del país».
Per tal d’evitar al màxim aquestes dificultats en el trànsit del país «s’està estudiant la possibilitat d’incorporar una segona via de comunicació durant la realització d’aquesta construcció», va declarar el ministre. Respecte a aquest tema Filloy va aclarir que «s’està analitzant una circulació alternativa o obrir una segona carretera que surt en mig del poble de l’Hospitalet mentre durin les obres». Un assumpte que des del ministeri «tenen molt present», ja que com va declarar el ministre «ens permetria tenir el trànsit 100% obert i avançar millor en les obres». A més, aquestes obres es realitzarien durant l’estiu, i aquesta segona via quedaria tancada, perquè com va informar Cadena «no serà viable per les previsions que ens han donat. [...] A l’hivern no es treballarà i si es fa serà en zones que no afecti el trànsit».
Alternativa
D’altra banda, aquesta ruta registra vora els 7.000 conductors diaris. És precisament aquest volum de tràfic el motiu pel qual la CEA demana una segona opció. Cadena va alertar del perill d’estar «aïllats» amb França. Filloy va declarar que des del ministeri «som coneixedors d’aquesta demanda per part de la CEA», i per això «des del Govern compartim que és interessant desdoblar aquestes vies, tant pel vessant nord com pel sud». A més, va recordar que tant la seva cartera com el departament de Mobilitat i el Ministeri de Presidència, Economia i Empresa estan realitzant un estudi pel desenclavament d’Andorra. El ministre va recordar que aquest informe «s’entregarà cap al final de la tardor de l’any que ve», i es preveu que proposi una anàlisi «molt més global de totes les possibilitats de desenclavament», i a banda «també inclou un apartat per a la mobilitat interna», va informar Filloy.