PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«Les perspectives pel 2022 són que tornarem a nivells pre-pandèmia»

Entrevista al director de Caldea, Miguel Pedregal

Per Lídia López

El director de Caldea, Miguel Pedregal.
El director de Caldea, Miguel Pedregal. | Caldea

Miguel Pedregal és natural de Madrid i el director de Caldea des de l’any 2014, després d’una primera etapa de gairebé dos anys entre el 2009 i el 2011. Ara fa balanç de la situació del termolúdic després del cop fort de la pandèmia, però amb la seguretat de recuperar-se gràcies a la solvència de la marca Caldea, sens dubte, una de les més importants del Principat.

–Com valora l’impacte de la pandèmia per a Caldea?
–Evidentment, la pandèmia ha estat un desastre total, perquè un dels sectors més afectats per aquesta conjuntura que hem viscut ha estat el del turisme, amb les interrupcions dels passos per les fronteres que han anul·lat per complet l’activitat turística, que és el motor principal de Caldea. Cal recordar que aquestes restriccions de moviment han afectat els ciutadans espanyols i francesos, que és el nostre mercat principal. Per tant, els ingressos de la companyia han baixat d’una forma dramàtica. 
Si fem un repàs de tot el transcurs de la pandèmia, tenim que el 2020 portàvem una trajectòria molt bona de la campanya d’hivern i fins al març que va arribar la Covid-19. Estava sent una temporada de rècord. Això es va tallar i aleshores vam tancar un trimestre sencer fins a reobrir l’estiu del 2020 amb un resultat de freqüentació i d’ingressos més aviat tebis, per dir-ho d’alguna manera. Però això va servir per reprendre l’activitat, encara que fos bastant lluny del que serien uns resultats normals. Ja a la tardor, estava sent una campanya bona i teníem xifres iguals a les de la pre-pandèmia, fins que vam patir un nou tancament al novembre que va ser més llarg que l’anterior, fins al mes de maig. Així que, com és natural, les pèrdues de facturació van ser importantíssimes.

–Finalment, la reobertura va ser a l’estiu d’enguany.
–Exacte. Vam reobrir l’estiu d’enguany amb la perspectiva de millorar els registres del 2020 i, de mica en mica, agafar una certa normalitat, però la veritat és que els resultats ens han sorprès de forma positiva. Especialment, l’agost ha estat un mes molt bo i hem batut el rècord de facturació en un mes de Caldea, i hem superat de forma àmplia l’agost del 2019, que va ser l’últim any abans de la Covid i que va anar força bé. Així que estem molt satisfets perquè això sembla que és el final de l’afectació de la pandèmia al sector del turisme, o així esperem que sigui, i que d’ara endavant les coses vagin millor.

–Com van preparar el retorn? 
–Quan vam veure que la temporada era possible cap al maig, ens vam plantejar com encarar l’estiu. Teníem la possibilitat de ser molt prudents i temerosos, o plantejar-ho d’una forma més valenta i ambiciosa. I vam optar per la segona posició, la més optimista, i per això vam fer una campanya de publicitat que va ser una aposta forta, amb una línia de comunicació molt innovadora i que ens aporta molta notorietat, i amb la disposició d’un pressupost important per donar-li difusió. També vam incloure espectacles i vam reforçar el personal amb temporers per tal de fer front a una temporada intensa. I bé, afortunadament, al final ha resultat molt bona estratègia i una bona decisió.

–Les mesures Covid els han portat gaires maldecaps?
–Encara estem subjectes a unes mesures estrictes de seguretat, i les més importants són l’ús obligatori de la mascareta en tot l’edifici i la restricció d’aforament. Sobre les mascaretes, vam optar per fer una recerca al mercat per trobar-ne que estiguessin adaptades al bany, i les hem inclòs de franc amb el preu de les entrades. I val a dir que ha estat una mesura ben rebuda per part dels clients, cosa que és normal perquè després de tot aquest temps de pandèmia que portem, la majoria dels ciutadans entenen perfectament que és una mesura obligada i que no la poden esquivar. I respecte a la restricció d’aforament, el que hem fet ha estat ampliar els horaris i distribuir els clients entre totes les franges disponibles. Però bé, pensàvem que tindríem un impacte més gran de pèrdua de freqüentació de clients, i la veritat és que, amb el sistema d’assignació de les reserves en funció de la disponibilitat, hem aconseguit que no sigui tan important.

–Què n’opinaria de la posada en marxa del Certificat Covid per entrar al termolúdic?
–Hauríem d’adaptar la nostra operativa per tal de validar tota la documentació dels visitants. La nostra feina és la de desenvolupar-nos en el sector turístic i jo crec que hem de deixar en mans de les autoritats sanitàries tota la gestió de la pandèmia, i si hem d’adaptar-nos, ho farem. De fet, la pandèmia ens ha ensenyat a adequar-nos el més ràpid possible a les circumstàncies sobrevingudes, així que també ens avindríem a aquesta qüestió. Si la gent que està treballant en la gestió de la pandèmia pensa que requerir aquest document és la forma més segura per tal d’operar els negocis com el nostre, evidentment que l’implantarem.

–Quantes persones van visitar el centre a l’agost, el mes de rècord?
–La freqüentació ha estat lleugerament més baixa que la d’anys anteriors tot i que, com he esmentat, la facturació ha estat superior. Això es deu al fet que part de l’estratègia ha consistit a disminuir els descomptes i les promocions per accedir al centre, amb la qual cosa, el preu mitjà de l’entrada ha estat superior. I també hem fet el possible per aconseguir la major quantitat de venda creuada de serveis com la restauració o els tractaments per tal de millorar els ingressos. En resum, l’agost de 2021 s’han venut 49.000 entrades, unes 2.000 menys que el 2019, quan se’n van vendre 51.000. En canvi, la xifra de facturació d’enguany ha estat de 2.154.000 euros respecte dels 2.032.000 del 2019, o sigui una millora en termes percentuals del 6%.

–Ha fet referència a la contractació de personal temporal. Els va costar trobar aquestes persones, tal com han denunciat altres empreses?
–La veritat és que sí, per nosaltres també ha estat molt complicat. El nostre departament de recursos humans ho ha tingut difícil perquè vam engegar tots els negocis turístics a la vegada, i hem passat de zero a 100 de forma immediata; del tancament a la reobertura a tot gas. Així que sí, refer totes les plantilles per atendre els nostres clients ha estat una de les grans dificultats de la nostra tornada.

–També ha parlat d’una campanya de comunicació intensa. Serà la línia a seguir a partir d’ara?
–Sí. Una vegada que es desenvolupa una estratègia que resulta exitosa, crec que s’ha de ser consistent pel que fa a les grans línies estratègiques de l’empresa. Ara entrem en una temporada que per a nosaltres és mitja, en la qual entre setmana tindrem una freqüentació baixa, però treballarem sobretot els caps de setmana fins al mes de desembre. I a partir d’aleshores, l’orientació cap a la temporada alta de l’hivern serà fer una altra onada de la campanya estrenada al juliol en mitjans dels països veïns i amb el mateix missatge que hem fet servir. I de nou, contractarem espectacles i altres serveis per tal d’incentivar els mesos d’hivern i el turisme de neu. D’altra banda, també mantindrem la restricció d’aforament per garantir la seguretat i el confort dels nostres clients, o l’ús obligatori de la mascareta mentre que les autoritats sanitàries ho segueixin recomanant.

–Així, com s’estan desenvolupant els primers dies d’aquesta temporada de tardor?
–Només portem uns dies d’activitat de setembre, i continuem amb la mateixa línia del mes d’agost, tot i que amb un altre volum, com és natural. Però, igualment, estem per sobre de les xifres prèvies a la pandèmia per l’època. Serà una mica una temporada en stand by, insisteixo, a l’espera de la temporada d’hivern. La tàctica és operar ara el centre amb recursos limitats, i preparar-nos per tal d’estar al màxim de cara a la temporada d’hivern.

–Tenint en compte tots aquests elements, creu que aquest 2021 el tancaran en positiu o negatiu?
–És cert que l’arrencada després de la pandèmia ha estat molt bona, però no podem oblidar que tot el primer semestre hem estat tancats. Tot i això, esperem que el resultat del 2021 serà millor que el del 2020. Així mateix, les perspectives pel 2022 són avui dia, i si no tenim cap altre inconvenient amb la pandèmia, que tornarem a estar en nivells de pre-pandèmia.

–Per tot plegat, quina creu que és la importància de Caldea per al sector turístic d’Andorra?
–Penso que és una importància clau. Caldea és un dels motors que impulsa el nostre sector turístic i un gran atractiu pels turistes que visiten Andorra. De fet, en un estudi que es va fer fa uns anys, Caldea era la marca més reconeguda del Principat. Així que penso que té una importància fonamental. I per a nosaltres és una responsabilitat, perquè sempre tenim aquesta pressió de ser conscients de la importància que té per a tot el país la nostra empresa.

–Parlant de propostes de futur, en quin punt es troba el projecte de l’hotel?
–És una idea vigent. És un projecte que passa per la signatura d’uns acords amb el Comú d’Escaldes-Engordany, i val a dir que els tenim força avançats, així que pensem que durant aquesta tardor ja podrem tancar definitivament aquests acords. I a partir d’aquí, podrem encarregar el projecte arquitectònic. És a dir, que tot està en marxa i entre diversos preparatius, però la intenció és començar els treballs a principis del 2022, i poder inaugurar l’hotel l’any 2023.

–Tenen algun altre repte pendent?
–Ara per ara, no. La veritat és que hem passat prop de dos anys horribles, com tot el sector turístic, i pensem que aquest estiu ja és el començament de la recuperació. Així que el que hem de fer ara és consolidar aquesta recuperació, que hauria de venir donada per fer una molt bona temporada 2021-2022 d’hivern. I una vegada aconseguida aquesta fita, al mig termini, implantar el projecte de l’hotel a l’edifici, que proporcionarà a l’empresa una font d’ingressos i una rendibilitat necessàries per continuar endavant.

PUBLICITAT
PUBLICITAT