Escaldes-Engordany
El COEX fa unes 50 intervencions d’urgència en el primer semestre
L’organisme ja ha netejat més de 6.000 quilòmetres de carretera i ha recollit quatre tones de deixalles
L’Àrea de Conservació i Explotació de Carreteres (COEX), a banda, de les tasques de manteniment de les carreteres, també ha realitzat unes 50 d’intervencions d’urgències. Així ho va indicar el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, ahir en la seva visita a una de les zones on es troben treballant i va voler posar en relleu la seva tasca: «Moltes vegades quan pensem en un accident de trànsit, de seguida es pensa en la Policia, els Bombers i el Servei Urgent Mèdic (SUM), però al COEX està al darrere per deixar la carretera neta i transitable tan aviat com es pugui», va assenyalar.
Precisament, es tracta d’una feina a la qual no se li dona visibilitat. «És una feina essencial que cal visualitzar, ja que és molt necessària per garantir la seguretat viària. Les carreteres estan netes, no trobem pedres, grans obstacles a la via pública. Això no és fruit de la casualitat, sinó de molta feina i treballadors públics que dediquen el seu temps a fer una feina tan essencial com aquesta.», va subratllar el ministre.
Tot i mantenir-se dins del que és habitual pel que fa als casos d’urgències, el cap del COEX, David Palmitjavila, sí que va ressaltar que «el temps que s’ha de passar per netejar és més important i ha augmentat. Abans potser amb 1 o 2 dies de feina deixaves la situació estabilitzada i ara hem arribat a passar, en alguns casos –com la darrera esllavissada–, una setmana per deixar la situació en una certa normalitat».
Palmitjavila va descartar, de moment, que s’incrementin el nombre d’efectius, ja que com va confirmar, «amb el nombre d’efectius actuals, per les primeres actuacions, estem ben dimensionats». Tot i això, va reconèixer que, per acabar els treballs, necessiten ajuda externa, però «és el camí que ha agafat el Govern, estar dimensionats correctament per a la primera urgència i després externalitzar la feina», ja que són situacions «aleatòries i no programables».
D’altra banda des del COEX van confirmar que l’any passat van iniciar una prova pilot amb el segat d’herba. «Hem demanat ofertes i ens estem ajudant per empreses externes i això ens ha permès aquest any fer un 40% més que altres anys», va assegurar Palmitjavila. Un fet també promogut «per les pluges i el bon temps que fa que l’herba creixi més de pressa i que farà que hàgim de passar per indrets unes tres vegades».
Respecte a les tasques de manteniment, tant Filloy com Palmitjavila, van destacar els més de 6.000 quilòmetres que porten netejats. Una xifra que, com van indicar des del COEX, «esperen doblar», ja que, en un any normal, «habitualment fem uns 11.000-12.000 quilòmetres». També participen en la recollida selectiva o la neteja de les deixalles que es troben en la cuneta. En aquest cas, tal com va puntualitzar el ministre, «actualment porten unes quatre tones de deixalles».
Aquestes tasques de manteniment, tal com va puntualitzar el cap del COEX, van molt relacionades amb «la meteorologia i la intensitat de trànsit». Per aquest motiu, les zones frontereres i les carreteres generals són les que requereixen més atenció a causa de l’afluència més gran de vehicles.
Per fe-ho hi realitzen en tres accions: la neteja i segat de sota baranes, tant de carreteres generals com secundàries, la neteja de cunetes i el raspallat o escombrat de carreteres. Segons va explicar Palmitjavila, l’organisme «disposa d’uns 50 efectius, repartits en diferents torns. Aquests efectius es divideixen en tot el país; tenim dividit el país en tres zones i una brigada en cada zona» i es treballa en funció de les necessitats de cadascuna d’elles.