PUBLICITAT

Andorra la Vella

Els autobusos volen recuperar els 400.000 usuaris amb els nous preus

Gallardo insisteix que l’Executiu garantirà «l’equilibri economicofinancer» dels operadors

Per Alba Llacuna

Membres de la comissió de seguiment de transport nacional instants previs a la reunió.
Membres de la comissió de seguiment de transport nacional instants previs a la reunió. | SFGA/JAViladot

Recuperar i superar els 400.000 passatgers és el principal objectiu del transport públic. Així, ho va indicar el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, després de la reunió de la Comissió de seguiment de les línies regulars nacional de passatgers, on es va mostrar convençut que es podrà assolir gràcies als nous abonaments –30 euros mensuals amb viatges il·limitats–, que entren en vigor el pròxim 1 de setembre. «Quan va començar la concessió, el setembre del 2019, estàvem al voltant dels 200.000 usuaris mensuals i vam arribar a tenir 400.000 en el pic de màxim creixement durant els mesos d’hivern, en els quals la gent no es desplaça tant a peu, i després va venir la davallada a mitjans de març amb l’arribada de la pandèmia», va assegurar Gallardo que, després de la pandèmia, considera que serà començar de nou, però amb l’experiència dels dos primers anys de concessió.

La finalització dels mesos d’estiu i dels ERTOs, a excepció de les agències de viatges i oci nocturn que tenen uns 70 treballadors en aquesta situació, i els nous abonaments han d’ajudar que el transport públic recuperi els usuaris perduts per la crisi sanitària.
En la trobada també es van exposar les millores en el transport públic i que van dirigides a «facilitar la informació als usuaris». En aquest sentit, el ministre va indicar que, ja al setembre hi haurà megafonia tant interior com exterior i que també es podrà «precisar millor» a través de l’aplicació MOU T_B els temps d’espera.

D’altra banda, el titular d’Economia, també va voler recordar que per a aquest any hi havia prevista una partida per a la millora de la informació a les parades, amb pantalles tàctils, però que la pandèmia va obligar a reconduir-la per a altres necessitats. Aquest punt es tornarà a pressupostar amb la voluntat que sigui una realitat el 2022.

Compensació econòmica
Gallardo també va confirmar que en la reunió es va tractar «col·lateralment» la compensació que les companyies hauran de rebre per l’entrada en vigor dels nous abonaments i tarifes. En aquest sentit, el titular d’Economia va voler llançar «un missatge de tranquil·litat» i va recalcar el fet que la concessió «garanteix l’equilibri economicofinancer i que el Govern té l’obligació de respectar-ho i complir-ho». De fet, va posar com a exemple aquest 2020 que amb la Covid ja s’ha hagut d’aplicar la clàusula per garantir l’equilibri de les companyies i va afegir que amb les noves tarifes «no hi haurà cap pèrdua, al contrari, estem convençuts que reduint les tarifes hi haurà més usuaris al transport públic i que es podrà créixer encara més».

L’únic punt que queda en l’aire és la fórmula de com es realitzarà aquesta compensació. Sobre aquest punt, Gallardo va explicar que està intentant «establir» el mecanisme «perquè el pagament sigui el més àgil».

Unes compensacions que, com van recordar des del Govern, «no serà a l’infinit», ja que en el moment que l’increment de passatgers faci que les companyies tinguin beneficis, el Govern ja no pagarà el diferencial.

Finalment, un altre dels punts que van tractar en la comissió va ser l’arrancada del transport escolar. En aquest sentit, van parlar de les qüestions reiteratives per «minimitzar les afectacions». Com a canvi «més substancial» hi ha que alumnes del Lycée es traslladen a Ciutat de Valls i, per tant, comportarà una redistribució en el trànsit.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT