PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els ciutadans gasten una mitjana de 520 euros mensuals en la compra

La crisi sanitària no afecta els recursos econòmics destinats que, en el 51,8% dels casos, augmenta

Per El Periòdic

Una prestatgeria d’aliments en un supermercat.
Una prestatgeria d’aliments en un supermercat. | Arxiu ANA

Els ciutadans gasten una mitjana de 520 euros mensuals en la compra quotidiana –alimentació i begudes, neteja de la llar i personal–. Més de la meitat dels enquestats manifesten que aquesta despesa ha augmentat respecte a un any enrere, segons va revelar un estudi impulsat pel PARS, el centre de càlcul i recerca social creat per l’ANA Economia.

D’aquesta manera, segons els resultats obtinguts, un 50,1% va manifestar que la seva despesa se situa entre els 200 i els 500 euros; un 22,4%, entre els 501 i els 750 euros i un 10,8%, entre 751 i 1.000 euros. Un altre 9,3% diu que gasta menys de 200 euros.
Quant a l’evolució de la despesa respecte de l’any anterior, un 51,8% dels enquestats va indicar  que ha augmentat; un 37,7% que s’ha mantingut i un 10,5% que ha disminuït.

Per segments poblacionals, l’estudi va reflectir que un 26% de les famílies amb fills menors tenen una despesa de més de 750 euros, mentre que entre les que no tenen fills la més freqüent se situa entre els 200 i els 500 euros al mes (55,4%). Les llars amb fills van manifestar en un 55,1% dels casos que la seva despesa mitjana ha augmentat en el darrer any, enfront del 33,9% que diu que s’ha mantingut i l’11% que explica que ha disminuït. Els percentatges entre les que no tenen fills són del 50,4% entre els que diuen que ha crescut; el 39,3% manifesta que s’ha mantingut i el 10,3% diu que ha baixat.

Per edats, no s’aprecia massa diferència respecte dels percentatges generals i, en aquest sentit, un 57,2% dels que tenen entre 15 i 29 anys; un 55% dels que estan entre els 30 i els 44 anys i un 44,9% dels que tenen més de 45 anys van explicar que la despesa mitjana se situa entre els 200 i els 500 euros.

Respecte a un altre apartat de l’enquesta –qui pren les decisions en la compra–, els resultats van mostrar que les persones entrevistades són majoritàriament decisores o codecisores de la compra, contractació o gestió. D’altra manera, no més d’un 15% de gent que va respondre l’enquesta van assenyalar que, en algun producte o servei, la responsabilitat està exclusivament en mans d’altres.

En tots els productes i serveis, al voltant del 50% de les decisions són compartides amb una altra persona, excepte en el cas de la neteja personal, que és una decisió més exclusiva d’un mateix. Així, un 42,1% va manifestar que les decisions sobre la compra la pren exclusivament de manera personal; un 48,4% diu que és compartida i un 9,5% que és exclusivament d’un altre. Tal com s’ha esmentat, el volum més gran de decisió personal es pren en la compra de productes de neteja personal, amb un 62,3%.

En general, les persones responsables o corresponsables, compren o gestionen «sempre personalment», excepte en el cas de la telefonia i bancs/assegurances on la gestió mixta i sempre digital és superior a l’exclusivament personal. Més d’un 10% fa aquesta mena de gestions sempre en línia, i també la dels subministraments de la llar. La compra o serveis relacionats amb els vehicles són els que amb més freqüència es realitzen «sempre personalment».

D’altra banda, cal destacar que més de la meitat dels enquestats es va sentir protegit davant incidències a l’hora de comprar un producte o contractar un servei, i va atorgar entre un 7 i 10. De totes maneres, la mitjana es va situar en el 6,38, ja que un 32,5% va donar un aprovat (5,6), mentre el 17% es va sentir molt poc protegit (0 a 4).

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT