PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

Els autobusos no recuperen els usuaris tot i finalitzar els ERTOs

Les línies del país estan un 20% per sota en nombre de passatgers que abans de la Covid

Per El Periòdic

Una imatge d’arxiu d’un autobús oferint el servei d’Andorra la Vella a Ordino.
Una imatge d’arxiu d’un autobús oferint el servei d’Andorra la Vella a Ordino. | MARICEL BLANCH

El 30 de juny van finalitzar les ajudes dels ERTOs, a excepció de les agències de viatges i els locals d’oci nocturn, i va implicar que les empreses recuperessin el 100% de les plantilles a jornada completa. Aquesta represa laboral, però, tal com va indicar el president de la Cooperativa Urbana, Gabriel Dallerès, no s’ha reflectit en un increment del nombre de passatger en les línies d’autobusos. «Estem un 20% per sota d’abans de la Covid», va afirmar Dallerès. En aquest sentit, des de cooperativa Interurbana van explicar que a mesura que s’han incorporat treballadors al mercat laboral, «els passatgers s’han anat recuperant a poc a poc, però ara sembla que s’hagi estancat el nombre de persones» que utilitzen el transport públic.

Pel que fa a la línia de Sant Julià de Lòria, gestionada per Autocars Nadal, el seu director general, Bartumeu Gabriel, va assegurar que el nombre de viatgers «està molt estable». A més va recordar que, com ja està pactat amb el Govern, ara a l’estiu «es baixa la freqüència de busos», ja que comença la «temporada baixa» fins a l’inici del curs escolar. En aquest sentit, va recalcar que «el 40% dels usuaris d’aquesta línia són escolars» que l’utilitzen cada dia per desplaçar-se fins al centre educatiu.

Incertesa en les internacionals
La nova variant de Covid, la delta, està sent un maldecap per les línies internacionals, ja que han d’estar constantment atents a les mesures dels països veïns i com els pot afectar en la seva activitat. Aquest és el cas del Direct Bus que, des de l’esclat de la pandèmia, ha reduït dràsticament el nombre de connexions que fan amb Barcelona i l’aeroport del Prat. Actualment, dels 16 viatges diaris que duien a terme abans de la pandèmia, ara només en fan dos –a les 06.15 i 15.15 hores del Principat a Barcelona i a les 11.45 i 20.45 hores a la inversa–. «Són els que, segons els nostres estudis, tenen més demanda», va assegurar Gabriel, que, de moment, «malgrat que hi ha un augment de la demanda del servei, és insuficient per valorar una ampliació». «Aquest repunt és més de gent local que es desplaça, que no pas de turisme», van afirmar des d’Autocars Nadal.

Precisament, la variant delta, segons Gabriel, «està posant molt en dubte els serveis de l’estiu i de l’hivern». Només l’evolució de la pandèmia, tant en el Principat com a França i Catalunya, indicaran cap a on van els serveis internacionals.

Finalment, i pel que fa a l’impacte econòmic que ha comportat la pandèmia en les empreses de transport de passatgers, Gabriel va indicar que encara s’està fent l’auditoria per veure l’estat financer de l’empresa i valorar l’equilibri econòmic. D’altra banda, Dallerès va confirmar que ja han rebut l’ingrés per donar un equilibri pressupostari a l’explotació de les diferents línies de busos.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT