PUBLICITAT

Les consultes per prorrogar el lloguer s’han doblat aquest any

El 26% dels usuaris que demana els serveis de l’Oficina d’Habitatge pregunta per aquest tema

Per Marcos Bernat

El 26% dels usuaris que demana els serveis de l’Oficina d’Habitatge pregunta per aquest tema
El 26% dels usuaris que demana els serveis de l’Oficina d’Habitatge pregunta per aquest tema | MARICEL BLANCH

L’interès dels usuaris per prorrogar el contracte de lloguer durant els primers cinc mesos del 2021 és el doble que el registrat durant l’any 2020. Així ho mostren les xifres proporcionades per l’Oficina d’Habitatge, que apunten que el 26,45%, és a dir, una de cada quatre persones que van sol·licitar informació, ho van fer per aquesta causa. No obstant això, en el curs anterior, tan sols el 10,89% del total de consultes estaven relacionades amb aquest motiu. En aquesta línia, cal recordar que les persones tenen dret a sol·licitar aquest allargament del contracte fins a un any més, tal com va indicar el responsable de l’Oficina d’Habitatge, Xavier Marchante, en declaracions a RTVA.
Aquest augment coincideix amb la pujada total de consultes en tots els àmbits. En el present any, cada mes s’han superat el nombre de sol·licituds respecte a les mateixes dates de l’any anterior. Les dades destaquen el mes de març com el període en el qual més ciutadans van requerir els serveis de l’oficina en tots dos anys. No obstant això, el 2021 es detecta una pujada destacable, ja que es van comptabilitzar 65 casos, pels 41 de la campanya anterior.
Un altre dels interessos que va en augment durant aquests primers mesos està vinculat a la rescissió del contracte. Concretament, al preavís que ha de donar un llogater a l’arrendador per a poder rescindir-lo, d’acord amb la llei de mesures urgents. En aquest cas, fins a maig de 2021 es calcula que s’han donat un 9,3% de casos, mentre que en la mitjana del 2020 els dubtes sobre aquest àmbit ocupaven el 7,5%.
Quant als ERTOs, han estat el segon tema més consultat durant el 2021. Així, el 15,69% de les peticions van emmarcades dins d’aquest aspecte. La xifra supera considerablemenT la mitjana de l’any 2020, que va englobar el 6,59%. Així i tot, cal tenir en compte que les dades del 2020 engloben el període des del 25 de febrer fins al 31 de desembre, en el qual la pandèmia no havia condicionat les lleis andorranes i, per tant, no es rebien demandes relatives a aquesta mena de situacions.
El motiu de consulta que s’ha vist reduït durant aquest any ha estat el de la informació sobre els requisits i documentació a presentar de les diferents ajudes ofertes per l’administració. Entre aquestes, destaquen algunes com les ajudes d’habitatge de lloguer, el Pla Renova, ajudes Covid-19 per desocupació involuntària i ajudes de lloguer, programa d’impuls per a l’emancipació dels joves, ajudes ocasionals, etc. D’aquesta manera, en el 2020 el 31,8% de les consultes que es van dur a terme anaven lligades a aquesta causa, sent amb amplitud, el tema més tractat. En canvi, en el que va de 2021, tan sols s’ha detectat que el 18,38% de les peticions són per a demanar aquesta mena d’informació.
Pel que fa a les xifres absolutes, el 2021 s’han apuntat un total de 223 consultes en els primers cinc mesos. D’aquestes, 175, la major part, es van realitzar via telefònica, altres 30 es van fer presencialment i 16 es van dur a terme a través del correu electrònic. D’altra banda, el 2020, tenint en compte que les dades són des del 25 de febrer fins a l’últim dia de l’any, es van registrar 444 consultes. Així, 267 van ser telefòniques, 66 presencials i 111 per correu. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT