Escaldes-Engordany
Les empreses del sector dubten que la Creu Roja pugui optar al concurs
Les societats del ram creuen que la candidatura de l’ONG genera problemes «d’ètica», ja que rep subvencions
L’anunci de la Creu Roja que es presenta al concurs pel transport sanitari assistit no medicalitzat genera molts dubtes a les diferents empreses d’ambulàncies del país, que no veuen «ètic» que una ONG que rep «subvencions i donacions» es presenti a un concurs. «No crec que sigui ètic o lícit que es presenti una empresa amb subvencions de Govern per ser una ONG», van indicar des d’Ambulàncies Carlemay. En el mateix sentit es van expressar des d’Ambulàncies Valira, on David Montero va assenyalar «no ens sembla ni ètic ni professional que una entitat sense ànim de lucre, la qual rep uns diners de Govern i administracions, es presenti a un concurs, ja que no juguem en les mateixes condicions».
Sobre aquest fet, el secretari general de la Unió Sindical d’Andorra (USdA), Gabriel Ubach, va assegurar que «si es considera lícit que una empresa que rep diners i subvencions de Govern competeixi amb empreses privades, pot obrir un camí en altres àmbits». Com a exemple va posar que altres parapúbliques o ONGs es presentin a futurs concursos que puguin sortir. Tot i això, va deixar clar que la decisió final és del Govern, però «èticament no s’aguanta per enlloc».
La part econòmica, precisament, és una de les claus d’aquest concurs, ja que com s’especifica en el plec de bases, aquest factor té un valor de 60 dels 100 punts que determinarà qui s’endurà l’adjudicació. «La Creu Roja té un marge de beneficis o de diners que els permet tenir un avantatge respecte a la resta i que fa que els hi surti més rendible», va assegurar Montero. En aquest sentit va fer referència a tots els voluntaris que utilitzen per dura a terme els serveis preventius, les subvencions i les donacions, el menjar que donen de forma gratuïta algunes empreses a la Botiga Solidària i ells cobren als usuaris –encara que sigui a un preu baix– o l’excepció del pagament d’alguns impostos per ser una ONG. Un factor que els poden donar cert avantatge en l’apartat econòmic, respecte a una empresa privada, i que els pot portar a presentar una oferta molt més atractiva i rendible, segons les empreses del sector. Fora que sigui ètic o no, el que esperen les empreses privades d’ambulàncies és tenir «les mateixes opcions» i que «no s’adjudiqui abans d’hora».
Cal recordar que, per l’actual concurs, es demana una flota de 10 ambulàncies, vuit de les quals operatives i dues més en reserva, amb tracció integral totes elles. Una condició que representa una novetat respecta al darrer edicte. A més, referent a les bases es continuen demanant tres: la d’Escaldes-Engordany al mateix centre hospitalari, una a la vall del nord a la Massana i una altra a la d’orient a Canillo.
Una altra de les novetats de l’actual concurs és que l’adjudicatària haurà d’oferir una ambulància en horari nocturn des de la base d’Escaldes-Engordany.
La presentació de les ofertes pel concurs es tanca ben aviat, el pròxim dilluns a les 15.00 hores, i, a excepció de la Creu Roja que ja va confirmar que es presentava, la resta d’empreses no van voler desvetllar si es presenten o no, al·legant que «estan acabant de treballar-ho per veure si és viable o no». Fins a l’últim moment, per tant, no se sabrà amb certesa, el nombre exacte de candidatures que hi haurà.
Ubach, però, va recordar que, des del sindicat, sí que reclamen, i esperen que es faci d’una vegada, que «els treballadors de l’empresa privada, sigui quina sigui, tinguin les mateixes condicions que els treballadors del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) i la Creu Roja, ja que hi ha unes desigualtats bastants sèries» i «els diners surten del SAAS».
El concurs arriba més d’un any tard, ja que la Covid ha endarrerit tot i ha fet que a l’empresa adjudicatària actual se li hagi hagut de renovar la concessió perquè no quedés en un buit legal i pogués seguir prestant els serveis. De fet, la nova empresa adjudicatària, a partir de la concessió, haurà de començar a treballar per tal de poder adaptar-se el màxim de pressa possible a les exigències i assumir el servei.