PUBLICITAT

ESCALDES-ENGORDANY

La capital vol fer una prova pilot per descongestionar el centre

El comú aprova el conveni amb el Govern per a la construcció d’un edifici de pisos a preu reduït

Per El Periòdic

La cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, en la sessió de comú, celebrada ahir a la tarda.
La cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, en la sessió de comú, celebrada ahir a la tarda. | Comú d\'Andorra la Vella / Tony Lara

El Comú d’Andorra la Vella farà a partir del març de l’any que ve una prova pilot perquè els ciutadans estacionin en uns aparcaments que s’habilitaran a la zona d’Andorra la Vella a tocar de Santa Coloma i s’estudia posar en marxa unes llançadores perquè es pugui arribar al centre de la capital i «descongestionar», d’aquesta manera, la circulació a la zona més cèntrica. Així ho va explicar la cònsol major, Conxita Marsol, en la sessió de Consell de Comú en què també es va aprovar el conveni entre el comú i el Govern que permetrà que l’Executiu tiri endavant la construcció d’un edifici de pisos a preu reduït a la zona de la Borda Nova.

Pel que fa a la prova pilot, cal destacar que el comú ha arribat a un acord amb un propietari per al lloguer de dos terrenys, un de 4.000 metres quadrats i un altre de 3.800. D’aquest més petit el comú ja en disposa des d’aquest mateix dijous i pel que fa a l’altre ho farà a partir de l’1 de gener de l’any que ve. En el de 3.800 metres quadrats el comú preveu construir un parc infantil i una zona verda que comptaria amb més de 50 metres lineals amb el passeig del riu. També en aquest espai es preveu la construcció de places d’aparcament com en l’altre terreny. De fet, aquests estacionaments, sumats als que ja té el comú prop d’aquests dos terrenys, faran que la zona compti amb unes 300 places la qual cosa ha fet pensar a poder habilitar una mena d’abonaments diürns «molt atractius» per a les persones que treballen a la parròquia «per deslliurar el centre de la parròquia» ja que s’incentivaria amb preus molt avantatjosos que estacionessin allà i que mitjançant llançadores poguessin arribar al centre de la capital. També es plantejarien abonaments nocturns per als veïns. Marsol va assenyalar que aquesta prova pilot podria arrencar cap al mes de març de l’any que ve, un cop estiguin enllestits els treballs per adequar els dos espais. «Si tots ens esforcem, pot ser una primera bona solució per descongestionar el centre d’Andorra la Vella», va manifestar la cònsol major, que va afegir que «entre tots» s’ha de treballar per «aconseguir una circulació més fluida i millor qualitat de vida a la parròquia». Pel que fa a la possibilitat que hi hagi aquestes llançadores, ja s’ha fet una primera aproximació amb la companyia que ofereix el bus comunal i ara s’haurà d’acabar «de prendre decisions».

Cal destacar que el terreny del qual disposa ja el comú podrà ser utilitzat els dies del Tour per estacionar de manera gratuïta i posteriorment s’habilitarà perquè ja es pugui fer servir per estacionar pagant. En aquest sentit, Marsol va apuntar que segurament a l’agost es podrà fer servir com a aparcament i serà accessible tota la superfície fins que comencin les obres del parc, que podrien arrencar cap a finals d’any. Precisament durant el Tour també serà accessible un terreny privat a tocar de la rotonda de la Comella amb capacitat per un centenar de vehicles.

Des de l’oposició van recordar que ells van proposar la creació d’una taula de mobilitat per abordar els problemes de circulació a la parròquia i celebren que es plantegi aquesta prova pilot. La consellera de PS+I Dolors Carmona va destacar que «no es tracta només de trobar els terrenys» sinó també d’impulsar altres accions com el transport públic a baix cost. «Veiem reflectides les nostres propostes», va dir quant al projecte de la majoria i va subratllar que esperen que sigui «realitat», ja que «si volem ser la capital i fer campanyes d’atractiu del turisme no sé pas on estacionaran; o marxem tots els residents i l’ocupen els turistes o ho tenim molt difícil».

També es va acordar la declaració d’alienabilitat del terreny de 3.000 metres quadrats a la Borda Nova que el comú cedeix al Govern per fer-hi pisos a preu regulat i també el conveni que facilita la cessió. Marsol va destacar que la pandèmia ha aturat tot el procés ja que el dia abans que es decretés el confinament es va fer una declaració d’intencions per tirar endavant el projecte. Va recordar que en aquest terreny que el comú cedeix, i que té un valor de 10 milions d’euros, el fons publicoprivat que es deriva de la llei de l’institut de l’habitatge ha de construir un edifici en què sembla que hi podria haver uns 80 pisos de lloguer a preu reduït. Marsol va explicar  que «paral·lelament» i «aprofitant» que el terreny es troba en dos nivells i que sembla que s’hi poden construir moltes places d’aparcaments, es calcula unes 400 o 500, el comú podria obtenir una part per a la gestió comunal.
També es va aprovar, amb els vots a favor de l’oposició, l’adjudicació per canviar els tres ascensors de l’aparcament Centre Ciutat que donen accés al vestíbul del Centre de Congressos per un import de 394.000 euros. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT