PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

El nou Pla d’Estadística durà a terme un 34% més d’informes

S’implementaran publicacions com la del lloguer d’habitatges, els indicadors d’igualtat o el balanç energètic

Per Lídia López

El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, en un moment de la seva compareixença.
El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, en un moment de la seva compareixença. | SFGA / CESTEVE

El Projecte de llei del Pla d’estadística pels anys 2022-2025 preveu un creixement del 34% de les publicacions desenvolupades des del Departament d’Estadística. Així ho va anunciar ahir el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que també va apuntar que les noves activitats previstes responen a tres funcionalitats principals: instrumentals, per petició dels usuaris o per l’acord d’associació. 

El nou text està motivat, en primer lloc, a donar compliment a la Llei de la Funció de l’Estadística Pública, i té per finalitat obtenir informació per respondre a les diferents demandes de dades. Tal com va incidir el ministre, «l’augment de les estadístiques és constant», i per aquest motiu, mitjançant aquests plans, es pot estructurar el desenvolupament d’aquests informes amb rigor, qualitat i accessibilitat. De fet, Gallardo va exposar que aquests elements són indispensables per tal de «tenir una metodologia sòlida que es pugui fer servir per comparar». Així mateix, el Govern aposta per reduir la càrrega dels usuaris, garantint un aprofitament de les dades. D’altra banda, el ministre també va posar en relleu que l’estratègia sota la qual s’ha dissenyat el pla vol contribuir a la coordinació de la transmissió de dades entre els actors implicats, integrar registres estadístics internacionals i refermar el control de la informació recopilada amb un inventari de registres administratius i un catàleg de dades.

El titular de Presidència, Economia i Empresa també va detallar els 14 objectius que fonamenten el nou Pla d’Estadística, entre els quals s’hi troben: la identificació, millora i estandardització de processos; la implantació d’un nou model de producció; aplicar la georeferenciació de les dades estadístiques; millorar la difusió i comunicació dels informes; o augmentar els mecanismes de governança del Sistema estadístic del Principat.

Estalvi de l’1,5%

Una altra qüestió que el ministre va reforçar durant la presentació va ser la necessitat de contribuir a l’eficiència i la bona gestió dels recursos. En aquest sentit, Gallardo va exposar que malgrat créixer en les publicacions previstes –passarien de les 629 del pla 18-21 a les 847 previstes pel pròxim–, s’ha calculat que el cost d’aquestes sigui inferior. Així, s’ha previst una inversió de poc més de 9.078.949 euros respecte dels 9,2 del darrer, és a dir, que el cost del pla del 2022-2025 serà un 1,5% menys que el darrer. 

En afegit, Gallardo també va puntualitzar que la integració de dades de cara a les noves activitats previstes, té un cost alt. Entre aquestes noves activitats, hi ha tres finalitats principals. La primera respon a la instrumental, on s’afegiran informes com l’Inventari de fons administratives. Pel que fa a les que tenen a veure amb l’acord d’associació, s’afegirà el document de l’Índex del cost laboral harmonitzat. Finalment, en el marc de les demandes dels usuaris, s’implementaran l’Estadística del lloguer d’habitatges, l’Enquesta a la joventut, el Balanç energètic o el Sistema d’indicadors per la igualtat, entre d’altres.

Tràmits digitals

Paral·lelament, el titular de Presidència, Economia i Empresa també va recordar que des del dilluns, hi ha dos dels tràmits d’empresa que es poden fer digitalment, tal com va explicar el ministre el darrer divendres davant la Comissió Legislativa d’Economia al Consell General. Gallardo va confirmar que els primers dies en funcionament, s’han rebut consultes sobre el funcionament d’aquests tràmits, si bé no se n’ha efectuat cap per aquest canal. 

Per això, el ministre va indicar que la voluntat del departament que encapçala és la de llançar una campanya de comunicació per les xarxes socials, dirigida especialment a les empreses gestores, per potenciar els usuaris de la plataforma i difondre-la. L’objectiu del Govern és que el març del 2022 els empresaris i professionals mantinguin una relació exclusivament per canals digitals. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT