PUBLICITAT

Andorra la Vella

L’ACU entrega unes 13.000 firmes i demana l’ajornament de la taxa

L’entitat reclama que es posposi com a mínim «un any» per evitar que el nou impost creï «una crisi social»

Per Alba Llacuna

El president de l’ACU, Lluís Ferreira, entregant les firmes al Consell General.
El president de l’ACU, Lluís Ferreira, entregant les firmes al Consell General. | A. LL.

L’Associació de Consumidors i Usuaris d’Andorra (ACU) van entregar ahir al Consell General gairebé 13.000 signatures, concretament 12.799, que han recollit al llarg d’un mes, en contra de la taxa de carboni, que actualment es troba a tràmit parlamentari. En aquest sentit, el president de l’entitat, Lluís Ferreira, va ressaltar l’elevat nombre d’assignatures recollides que considera que «és prou important perquè els consellers generals ho tinguin present i avaluïn o bé una forma diferent de fer aquesta recaptació o bé posposar-la per buscar un altre sistema».

Abans d’entregar les signatures, però, Ferreira va recalcar que «no estem en contra de l’objectiu final de la taxa», sinó que des de l’ACU creiem que «ara no és el moment», indicant que «imposar noves taxes ara mateix comporta un risc de crear una crisi social». De fet, va reiterar que posposar l’aplicació de la taxa sense fixar una data concreta «tampoc seria bo», per la qual cosa s’ha mostrat favorable a espaiar-la «com a mínim un any» per veure «cap a on camina l’economia andorrana», ja que «aquest serà un any molt difícil i de cara al següent continuarem arrossegant tota la crisi sanitària, i de retruc l’econòmica, i volem evitar que tot plegat derivi en una crisi social».

Sobre les possibles alternatives a la taxa, Ferrerira va explicar que segons els càlculs de l’ACU, amb el canvi de criteri pel que fa a la taxa de tinença de vehicles «s’ha vist incrementada la recaptació en dos milions d’euros», per la qual cosa aquests diners es podrien destinar a la taxa de carboni, però també hi ha la possibilitat «d’agafar una part dels impostos especials que hi ha als hidrocarburs».

Si finalment s’acaba aplicant el nou impost, Ferreira va recordar, com ja ha fet en anteriors ocasions, que «en la mesura que apugem els preus dels hidrocarburs a Andorra, el diferencial amb els països de l’entorn comença a reduir-se». A més, va insistir en el fet que «moltes vegades ens oblidem que tot el producte que arriba a Andorra és per via terrestre, amb la qual cosa això també pot suposar un increment per aquest transport de mercaderies», a no ser que el Govern «faci una excepció»; una situació que pel president de l’ACU significaria que «la taxa de carboni no és tan prioritària com deien fins ara». «És tot una mica incoherent», va sentenciar.

Una vegada entregades les firmes –que com va recordar només són de residents o transfronterers, ja que són la població que «fan un ús quotidià de la benzina al país i seran els afectats de forma directa»-, Ferreira va indicar que la seva feina està feta i que han fet arribar als consellers generals «quin és el neguit que hi ha a la ciutadania». Ara, com va apuntar el president de l’ACU, només poden «esperar que ells prenguin decisions i facin les modificacions que creguin escaients dins de la llei».

Espot, a favor del fons verd «Si volem fer una aposta seriosa per l’abaratiment definitiu i consolidat del transport públic necessitem més diners; si volem destinar més recursos sota forma de subvencions a la rehabilitació d’habitatges en clau de sostenibilitat, necessitem més diners, i per tant és important que puguem crear aquest fons verd». D’aquesta manera va defensar el cap de Govern, Xavier Espot, la taxa al carboni que l’Executiu vol impulsar i que ha estat fortament criticada per l’associació d’importadors de carburants i també per l’ACU.

Així, i quant a la taxa del carboni, el cap de Govern va destacar, en una entrevista a l’ANA, que no s’esperava tanta oposició, tenint en compte que «hi havia hagut un diàleg franc i constructiu en el període previ a l’entrada a tràmit parlamentari d’aquest projecte de llei i, fins i tot, ja es va posposar o fer una entrada en vigor esglaonada de les mesures relatives a la taxa carboni precisament a demanda del propi sector». Tot i això, va reconèixer que el posicionament dels importadors de carburants és «legítim», ja que hauran d’adoptar aquesta nova mesura. Tot i això, des del Govern es va recalcar que tindrà un impacte mínim.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT