Escaldes-Engordany
Andbank permetrà als seus clients sol·licitar el retorn de l’IVA digitalment
Amb l’aplicació de Woonivers la devolució serà immediata
Andbank dona un pas més en el seu procés de digitalització i, gràcies a l’aliança amb l’empresa puntera en el sector del Tax Free, Woonivers, permetrà als seus clients sol·licitar la devolució de l’IVA de forma digital amb un procés, que com va indicar el sotsdirector general de Banca de País de l’entitat financera, Josep Maria Cabanes, serà «fluid i immediat».
El CEO de Woonivers, Abel Navajas, va voler destacar que aquest acord és pioner perquè «mai abans, no només a Andorra, s’havia creat una devolució de l’IVA de manera automàtica a través de la targeta bancària». Una possibilitat que, com va assegurar Navajas, «millorarà l’experiència de compra dels clients d’Andbank». Sobre aquest aspecte, Cabanes va explicar que «fins fa uns anys, havies de passar per un procés feixuc per obtenir la devolució d’aquest impost; després va aparèixer la màquina DIVA, però així i tot, després havies d’anar expressament al banc a cobrar-ho. Ara, fem un pas més i simplifiquem al màxim el procés per als nostres clients».
Per animar als clients de l’entitat financera a utilitzar aquest nou servei, Navajas va explicar, de forma molt breu, el seu funcionament per fer veure que és un procés ràpid i senzill. Els clients d’Andbank, una vegada descarregada l’aplicació –que és gratuïta–, només hauran d’escanejar els tiquets de les diferents compres realitzades a Espanya i, a la màquina DIVA, escanejar els codis QR generats per Woonivers per completar la sol·licitud de devolució. L’altra opció és l’aplicació de WhatsApp vinculada a l’empresa de Tax Free, on es podrà enviar el tiquet des de la càmera de WhatsApp i on es rebrà directament el codi QR per escanejar a la DIVA. En els dos casos, un cop aprovada la sol·licitud, el client rebrà el pagament de cadascun de les compres de forma digital al seu compte bancari.
Navajas, però, va ser conscient, que en un inici aquesta metodologia pot generar dubtes. Per aquest motiu des de Woonivers han reforçat, a l’aplicació, el sistema de preguntes i respostes perquè quedin resoltes el mateix moment o dia.
Els avantatges no només són pels clients, sinó també pel comerç; en aquest cas, li permet disposar d’una plataforma on line segura on gestionar tots els processos Tax Free. Això l’allibera de la responsabilitat de la gestió, formació i documentació necessàries. Si un usuari es troba amb un comerç que no està afiliat, es pot posar en contacte amb Woonivers i en pocs minuts el poden donar d’alta a l’aplicació.
Segons va explicar Navajas, a Andorra es veuen dos tipus de devolucions de l’IVA: el que es fa a la Seu d’Urgell, de manera habitual, i el que es fa a ciutats com Madrid o Barcelona, entre altres, que es produeix de manera més esporàdica. Així va identificar «la Seu d’Urgell, Barcelos i Tolosa com a punts calents», és a dir, d’on se sol·liciten més devolucions d’impostos.
De moment, a través de l’aplicació només es podran fer la demanda dels tiquets espanyols, però Navaja confia que ben aviat sigui possible pels que es generin a França. En aquest sentit va indicar que s’està a l’espera de la validació del seu sistema per part de les autoritats financeres de França per aplicar el mateix procediment als comerços gals i replicar a Tolosa el mateix acord que van tancar amb l’Ajuntament de la Seu d’Urgell –que va informar els seus comerços sobre aquesta aplicació i on la majoria d’ells van acceptar adherir-se–.
Finalment, tant des de Woonivers com d’Andbank es van mostrar oberts a la possibilitat de reprendre les negociacions amb el Govern per tal d’incloure a l’aplicació el pagament de l’IGI, en aquells articles que, pel seu preu, requereixen el pagament d’aquest impost.