Escaldes-Engordany
L’AIVA destaca la recuperació de les matriculacions de furgonetes
Sansa creu que igualar el segon semestre del 2019 seria l’objectiu per enguany
Les matriculacions de vehicles estan marcant una variació clarament positiva en el que va de 2021. Segons el darrer l’informe del Departament d’Estadística, els quatre primers mesos de l’any van créixer un 62,5% les matriculacions respecte del 2020. Però, dins d’aquest augment, el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa, va posar en relleu la recuperació del vehicle industrial lleuger: les furgonetes. «A grans trets, estàvem en una xifra negativa d’un 40%», va assegurar Sansa, que també va puntualitzar que «ho havíem passat molt malament pel que fa a aquesta tipologia». «Aquest resultat, de clara recuperació, també vol dir que hi ha altres sectors que s’estan incorporant i que es poden començar a plantejar canviar el vehicle, la qual cosa és un bon símptoma», va declarar el president de l’AIVA, que a la vegada va considerar que «al final la lectura que podem fer d’això és que, a poc a poc, es va recuperant el to empresarial i industrial del país, i nosaltres en som un efecte més».
Però, més enllà de les furgonetes, Sansa va indicar que tenint en compte l’experiència dels primers mesos d’any «la tendència és a anar recuperant la línia que es portava abans de la pandèmia i les matriculacions així ho demostren: el creixement és sostingut». De fet, retornant al darrer informe d’Estadística, el resultat és d’escàndol si es compara l’abril del 2021 amb el del 2020, ja que el de l’any passat va ser de confinament total. Així, el creixement del total de matriculacions en aquest període concret va ser del 2.088,2%. «Comparant aquest abril desconfinat amb el darrer, de confinament, surten uns percentatges que són titulars de notícia», va apuntar el president de l’AIVA, que va instar a «contrastar aquest mes de maig o el juny respecte de l’any passat, o en tot cas, amb el 2019». En aquest cas, el total de vehicles matriculats l’abril del 2019 va ser 395, mentre que enguany van sumar-ne 372 –un 5,8% menys que el 2019–.
En qualsevol cas, la categoria de vehicle que més ha contribuït en la recuperació de les dades ha estat la de les motocicletes. Segons Sansa, «per Nadal i al gener hi sol haver poc volum de vendes, però quan arriba la primavera hi ha un creixement notable de vendes de motos, perquè són molt estacionals i la primavera és el seu període àlgid, amb la qual cosa ha ajudat a repuntar». I, efectivament, al resultat s’observa que l’abril del 2019 es van matricular 83 motocicletes i ciclomotors, i enguany n’han estat 85.
Increment de vehicles nets
D’altra banda, des de l’AIVA també posen en relleu «la línia clara cap a vehicles més nets i eficients». Així, el president va confirmar que «els elèctrics s’estan treballant bé, i en particular l’híbrid», posant l’accent en els híbrids no endollables. Novament, cercant les dades d’aquesta categoria a Estadísitica, es pot observar com en els quatre primers mesos d’enguany han crescut un 69,2% les matriculacions de vehicles 100% elèctrics, passant de 13 a 22, mentre que les diferents tipologies d’híbrids (gasolina o gasoil, i endollable o no endollable) han crescut entre un 100 i un 1.000%, segons el grup. Aquesta darrera xifra és menor quan es té en compte la variació a un any vista, malgrat que igualment sigui creixent –l’augment suposa fins a un 330%, segons la categoria–. Tot plegat, per a Sansa, aquestes dades demostren que «el client cada cop està més ben informat i té més clar el que vol».
Finalment, posant la vista al futur, el president de l’AIVA va indicar que tenint en compte que «l’evolució sanitària és clarament a la millora, penso que l’objectiu seria anar a buscar les dades que portàvem prepandèmia». «La fita seria tenir com a segona part del 2021 la segona part del 2019», va apuntar Sansa, reflexionant que «la lògica diu que el vehicle, que és una part més del consum, també hauria de reprendre la tendència».